Jag har en plätt på gräsmattan, ca 20 kvm, som brukat fungera som parkering. Ni kan gissa att det blir kladdigt vid regn och gräsmattan var allt annat än jämn. Nu är den plätten urschaktad och tanken var att bara padda ur makadam på ytan. Men nu har vi börjat fundera på om man ska lägga gräsarmering, typ som bilden.

9086.jpg

Efter konstens alla regler har jag varken tid eller lust med så jag funderar på att fuska lite. Padda ut ett lager makadam så jämnt jag bara kan, blir inte så tjockt för urschaktningen går inte så djupt, och sen lägga ut stenarna och sopa över med jord. Jag kan acceptera att det inte är perfekt lutning, att inte alla stenar ligger i perfekt symmetri och helt plant. Men frågan är om det bär att ställa bilar på sedan?

Marken i sig är stabil och hård. Mest grus och sand under ett tunt lager matjord.

Biter jag mig själv i rumpan med detta?
 
S
stenarna på makadamen?
jag tror du kommer ångra att du inte tar sättsand
 
En oplanerad o ojämn gräsmatta blir planare med tiden och har inga snubbelkanter.

Diffar stenar mer än 1cm är det däremot ett helvete. 5cm 0-8 överst och vara lite noga så blir det 1000ggr bättre
 
Vad gäller hålla för bilar handlar det ju främst om vatten. Är det ganska torrt behövs inte mycket dränerande material. Är det en sjö behöver man både bärmaterial och komma ovanför vattenytan...
 
Marken är mycket dränerande, så stående vatten är inget problem. Att det blev kladdigt förut berodde ju på att när det regnar och man kör på gräset så blir det ju oundvikligen lerigt.

Men så här då: skippa makadam och istället padda ut några cm stenmjöl direkt på det urschaktade underlaget och placera ut stenarna på detta?

Kanske ska ta hela storyn:

Jag renoverade ett gammalt garage och fick då över mängder med betongkross och puts. Jag grävde bort jordlagret och återfyllde med betongkrosset och putsen. Det ligger några skivor eternit längst under också. Kvar finns 5-10 cm till samma nivå som gräsmattan.
 
Balansen som gäller är ju: rätt mängd kross för att ta bort vatten och fint material för att lägga stenarna plant.
Jag hade lagt 0-8mm så mkt man har plats för.

Glöm ej markduk!
 
cederbusch cederbusch skrev:
Marken är mycket dränerande, så stående vatten är inget problem. Att det blev kladdigt förut berodde ju på att när det regnar och man kör på gräset så blir det ju oundvikligen lerigt.

Men så här då: skippa makadam och istället padda ut några cm stenmjöl direkt på det urschaktade underlaget och placera ut stenarna på detta?

Kanske ska ta hela storyn:

Jag renoverade ett gammalt garage och fick då över mängder med betongkross och puts. Jag grävde bort jordlagret och återfyllde med betongkrosset och putsen. Det ligger några skivor eternit längst under också. Kvar finns 5-10 cm till samma nivå som gräsmattan.
Litet trådlyft :)
Hur gjorde du och har det hållt sig bra?
 
nino nino skrev:
Litet trådlyft :)
Hur gjorde du och har det hållt sig bra?
Det slutade med att jag lejde bort det till en bekant som gjorde det till en rimlig peng. Tror han bara paddade ut det jag redan hade lagt dit, och lade sen på sant. Plattorna höll sig fint och det blev ungefär som jag hade tänkt mig. En bra parkering för bilarna helt enkelt. Sålde huset i somras dock så nu är de någon annans huvudbry.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.