Ok. jag börjar lite smått. Tar ut segern i förskott liksom. Skrev idag på köpekontraktet på min lilla dröm på landet. Ska äntligen flytta ifrån stan o ha mitt eget lilla ställe.
Projekten kan potentiellt bli hur många som helst men jag börjar i trädgården.

Säljaren har i sin ofantliga godhet låtit mig fräsa ner lite hästbajs i en remsa jord som jag ska sätta lite hösthallon i redan nu så jag hinner få lite frukt till hösten.
Trots att tillträdet inte sker förrän i Juli.

På tomten står det ett gammalt djurstall som i nuläget tjänar som oisolerad snickarboa.
På ena kortsidan av denna snickarboa tänker jag bygga en vedbod så jag får ut veden från den byggnaden.
Planen är att denna byggnad sedan ska tjänstgöra som garage åt mig o mitt motorintresse.
Men då det är en korsvirkeslänga så uppstår en del frågor om själva konstruktionen.
I mitt stilla sinne ville jag ju egentligen stämpa upp takbjälkarna och riva alla innerväggar för att sedan förstärka takstolarna o höja bjälkarna i taket samt även knäcka en eller 2 takstolar i nederkant så jag kan få in en högre port.
2014-04-12175403_zpsae811a7e.jpg
2014-04-12175428_zps66052cd6.jpg
så här ser uppenbarligen byggnaden ut utifrån och jag skulle vilja ha in en port till på vänster sida om fönsterna där det nu sitter en enkel dörr.
Men som jag fattat det ska man va jäkligt försiktig med hur man plockar bort strävor o stöttor då alla knutar o kors är en del av den bärande konstruktionen.
Hade det nu varit att de bara va dörren så hade de kanske varit en baggis att lösa.
2014-04-12175509_zps1bb64219.jpg
2014-04-12175552_zpsea96e293.jpg
men det finns såna här skiljeväggar inuti under varje takbjälke.
2014-04-12175619_zps294aab6f.jpg
några av "skiljeväggarna" har dock inga strävor utan bara stöttor med bjälkar i.
Det finns säkert andra detaljer som jag kanske borde fotat för att någon ska få en genomförligare ide om konstruktionen (typ knutar o förband) men så långt tänkte jag inte när jag va på plats.

Frågan är väl att, medans jag försöker forska o leta efter ideer o kanske läser mig fram till något så kanske de finns nån här som vet o kan ge mig en ide om hur jag ska förstärka byggnaden så man kan ta ner dom här innerväggarna utan att hela huset välter över mig när jag väl sätter igår?
Givetvis överdramatiserar jag. Jag kommer inte röra en pinal förrän jag vet EXAKT hur jag ska gå till väga (y)

Är det något mer i konstruktionen nån vill ha bild på så skriv gärna det med så ska jag ordna det.
Här kommer en på takets insida med.
2014-04-12175604_zps23f48440.jpg
 
Ser riktigt trevligt ut. Någonting att sätta tänderna i.
 
ja de kan man ju lugnt säga. som tur e så är huset i jättebra ordning. känns shysst att få börja med nåt som man inte är beroende av=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.