Vi bor i ett bostadsrättsradhus. Huset ligger i suterräng så vi har ingången på sidan som ligger högre och en uteplats och en lite gräsmatta på baksidan nertill. Baksidan på huset vetter mot en lekplats.

I höstas tog bostadsrättsföreningen och kapade ner vår häck mellan tomten och lekplatsen till någon decimeters höjd. Vi fick minst sagt mycket insyn på vår tomt. Nåväl, man lovade att man skulle fixa ett plank och nu har man gjutit stolpar för det. Vi blev också utlovade att vår gång in på baksidan skulle vara kvar. Men idag pratade min sambo med en i styrelsen och nu har de svängt helt om och tänker bygga in oss så att vi inte kan komma in och ut från tomten utan att gå genom huset. Det är vi inte helt glada åt och man kan tänka sig vilka problem det kommer bli för ungarna att få ut sina cyklar som står på tomten.

13801876643_67858e758c.jpg

Här syns hur gången går upp på tomten och var planket ska byggas.

Styrelsen hävdar att det måste vara ett plank eftersom det är vid en lekplats så jag har två frågor
1) Finns det en sådan lag
2) Får man bygga in någons tomt på det här viset
 
1: har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon sådan lag

2: Föreningen äger marken samt byggnaderna inom området, ni har betalat en insats för att få nyttjanderätt till ert boende. Dvs att "ni" har ingen tomt utan det är mark som föreningens medlemmar äger tillsammans.

Detta är det normala i brf men i vissa föreningar så har man andra stadgar
 
Sondell skrev:
Föreningen äger marken samt byggnaderna inom området, ni har betalat en insats för att få nyttjanderätt till ert boende.
Jo, det är vi väl medvetna om. Men frågan är om styrelsen ensidigt kan gå in och starkt begränsa vår tillgång till marken i fråga.
 
O
Frågan är om hela Er baksida tillhör Er eller om det "tillhör" föreningen.
Isf kan jag tyvärr tänka mig att de har rätt till vad de gör. Försök att få styrelsen att bygga en dörr i staketet?
 
Märkligt!
Skall alla lekplatser inhägnas med höga plank nu alltså?
Där finns ju redan ett staket utanför häcken.

Ställ lite frågor:
Varför kapade de häcken, den var väl inte i vägen på något sätt?
Varför skall de sätta upp ett plank. Er uteplats blir ju väldigt tråkig på det sättet?
Och det är klar att ni skall ha en grind.
De kan inte bara gå in och försämra för er, det är ju gräsligt!
 
Odjuret skrev:
Frågan är om hela Er baksida tillhör Er eller om det "tillhör" föreningen.
Isf kan jag tyvärr tänka mig att de har rätt till vad de gör. Försök att få styrelsen att bygga en dörr i staketet?
Den tillhör föreningen och vi har bara rätt att nyttja marken. Så det är bara en nyttjanderätt. Styrelsen sa först att de skulle lämna öppet så att vi kunde montera dit en grind men nu har de utan förvarning ändrat sig och vill ha plank hela vägen.
Frågan är om de får göra sådana ändringar som minskar möjligheten att använda huset. Som sagt t.ex. för att om de bygger in oss måste vi bära in saker genom huset och nerför vår krökta trappa.
13801866925_f152ca7058.jpg
Här är en bild från en lite annan vinkel och som ni kan se kommer vi att bli helt inbyggda.
 
Er nyttjanderätt är väl inte inskränk på något sätt vad jag kan förstå av bilderna. Det är nog mera så att någon har antingen fått eller tagit sig rätt att kapa det befintliga staketet, och därigenom skapat sig den väg ni nu förlorar.
Det är väl dessutom så att vad som görs i föreningen avhandlas på något möte och där röstar man då troligtvis igenom detta förslaget som därför nu utförs i enlighet med protokollet. Regelverk kring hur lekplatser skall vara utformade är nog ingen barnlek med dagens EU värld av regler.
 
Staffan_V skrev:
Vi bor i ett bostadsrättsradhus. Huset ligger i suterräng så vi har ingången på sidan som ligger högre och en uteplats och en lite gräsmatta på baksidan nertill. Baksidan på huset vetter mot en lekplats.

I höstas tog bostadsrättsföreningen och kapade ner vår häck mellan tomten och lekplatsen till någon decimeters höjd. Vi fick minst sagt mycket insyn på vår tomt. Nåväl, man lovade att man skulle fixa ett plank och nu har man gjutit stolpar för det. Vi blev också utlovade att vår gång in på baksidan skulle vara kvar. Men idag pratade min sambo med en i styrelsen och nu har de svängt helt om och tänker bygga in oss så att vi inte kan komma in och ut från tomten utan att gå genom huset. Det är vi inte helt glada åt och man kan tänka sig vilka problem det kommer bli för ungarna att få ut sina cyklar som står på tomten.

Här syns hur gången går upp på tomten och var planket ska byggas.

Styrelsen hävdar att det måste vara ett plank eftersom det är vid en lekplats så jag har två frågor
1) Finns det en sådan lag
2) Får man bygga in någons tomt på det här viset
Först och främst låter det konstigt att ni som bostadsrättsförening måste ha ett plank bara för att ni ligger nära en lekplats. Hur motiverar styrelsen det beslutet? Men om det är så att föreningen beslutat om ett plank så tycker jag det är väldigt knepigt att det skulle neka medlemmar att få en grind så att de kan komma ut från sin tomt. Vad säger styrelsen om att ni står för den extrakostnad det innebär att göra en dörr i det planerade planket? För mig låter det obegripligt att de skulle neka er det om ni är villiga att stå för den extrakostnad det innebär.
 
Nej, det finns ingen lag eller regel om att man måste ha plank. Möjligen kan det finnas en möjlighet för er att kräva plank som ljudbarriär mot lekplatsen om ni störs. En lekplats behöver överhuvudtaget inte vara inhägnad åt ert håll, då det inte är någon motortrafik eller vatten eller farlig slänt mellan lekplatsen och er tomt.

Det ska vara inspringningsskydd runt gungor, men det ska inte vara ett plank och det får inte vara runt hela lekplatsen. Staketet som redan är där är fullt godkänt. Be dem visa reglerna de hänvisar till, så kan du visa att de missuppfattat dem.

Edit: hindra dem från att bygga vidare innan de gör bort sig mer än de redan gjort.
 
Jag antar att planket inte är bygglovspliktigt, annars hade jag hört av mig till kommunen.
 
Varför ser det ut som att alla här tar parti för TS.
TS har på inget sätt förmedlat några bakgrundsfakta, beslutet att bygga plank är knappast styrelsens utan föreningens, där ingår alla som köpt in sig i föreningen, även TS är då rimligtvis medlem. TS kan då medverka på föreningens möten för att informera sig och ventilera sina åsikter för detta förslag, och därmed rösta för eller emot lagda förslag. Är det inte så det skall gå till, istället för att beklaga sig i efterhand över något som man trots allt har möjlighet att påverka.
 
Njaoo. Beslutet att bygga plank kan ha tagits på en stämma, men det kan också vara ett rent styrelsebeslut.

Höjden på planket ser ut som det är en bygglovspliktig åtgärd, så kolla med kommunen.

Men det skulle vara intressant att höra hur beslutsgången har varit här. Har frågan varit uppe på en stämma?

Det kan ju vara så att någon av de andra med gräns mot den här lekplatsen har irriterat sig på "ojjud" från lekande barn, eller att barn har tagit sig in på deras uteplats osv. Så att planket kanske faktiskt är byggt i syfte att isolera lekplatsen från husen. Och att det är resultat av en motion till årsmötet.
 
Redigerat:
Ja, såna här åtgärder brukar bestämmas via omröstning. Styrelsen tar normalt bara beslut själva om det rör nödvändigt underhåll eller akuta reparationer. Så funkade det i den styrelsen där jag var ledamot iaf.
Det är väldigt viktigt att man som medlem går på möten, då man ju faktiskt är delägare i föreningen.
Nu vet jag inte hur detta gått till, men man måste ha lämnat någon information om detta i förväg.
 
cecar33 skrev:
Det är nog mera så att någon har antingen fått eller tagit sig rätt att kapa det befintliga staketet, och därigenom skapat sig den väg ni nu förlorar.
Det är naturligtvis svårt att avgöra men som det såg ut som om det alltid varit en öppning byggd där.

cecar33 skrev:
Det är väl dessutom så att vad som görs i föreningen avhandlas på något möte och där röstar man då troligtvis igenom detta förslaget som därför nu utförs i enlighet med protokollet.
Jo, de är sannolikt att de haft ett slutet styrelsemöte om det. Förra veckan sa en styrelsemedlem att vi skulle få en öppning och igår sa dom att vi inte skulle få det. Att vi fick reda på det var en ren slump eftersom min sambo pratade med en i styrelsen.

Som det kanske syns på bilderna är stolparna utplacerade för att kunna göra en öppning.
 
Redigerat:
lordi skrev:
Det är väldigt viktigt att man som medlem går på möten, då man ju faktiskt är delägare i föreningen.
Nu vet jag inte hur detta gått till, men man måste ha lämnat någon information om detta i förväg.
Nu vet jag inte hur det fungerar i din förening men i vår förening är styrelsemötena inte öppna för medlemmarna.
Att det skulle byggas plank meddelades muntligt men att vi inte skulle få någon öppning var något som ändrades från en vecka till en annan. Ingen information innan och bara muntlig information, citat "Det har beslutats...".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.