Tjena ! undrar om det e någon som har erfarenhet av
gamla grävda brunnar. har varit och kollat på ett torp
som var utan vatten stod det i annonsen, men det visade sig att det fanns en gammal grävd brunn som inte varit använd på några år, så mäklaren ville inte
garantera något, vare sig vatten kvalite eller om den var sinad. nu e det så att jag har pratat med lite folk och vissa säger att man kan doja i ett spett om den e sinad,
då brukar det trilla på igen i alla fall vad det gäller grävda brunnar har jag hört, sedan vad det gäller vatten kvaliten om nu brunnen inte skulle vara sinad,
kan man sänka ner e dränkbar pump för att få snurr på
kvaliten igen.

Sedan får man väl ta prover,
vore tacksam för lite tips  :)
 
Kolla priset på att borra en ny brunn och gör en förhandling på huspriset efter det. Jag kanske har fel, men jag tror inte brunnen har sinat för det, fast kvaliteten... ???
 
  • Gilla
EgonE
  • Laddar…
Tubbemannen skrev:
sedan vad det gäller vatten kvaliten om nu brunnen inte skulle vara sinad,
kan man sänka ner e dränkbar pump för att få snurr på
kvaliten igen.

Sedan får man väl ta prover,
vore tacksam för lite tips  :)
De går fint.. pumpa ur o låt de rinna till, gör detta några ggr.. sedan kan du göra ett prov..

 
En brunn vid ett sommartorp: kan man räkna med att det vattnet är okej när man kommer dit första gången för säsongen? Brunnen har ju stått orörd i alla fall ett halvår.

Vi har en grävd brunn, som vi dock inte använder för dricksvatten.
 
Har inom familjen ett sommartorp i Jämtland sedan 1964 med grävd brunn. Har aldrig haft något problem med vattnet att det stått "oanvänd" upp till ett år. Vi har dock sett till att med ojämna mellanrum se till att pumpa ur brunnen helt och skrubba rent sidor från eventuell påväxt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.