Hej, jag har precis börjat snickra på mitt första trädäck igen. Större delen av basen gjorde jag i höstas. Först var jag helt inställd på att kortla mellan reglarna, men sen insåg jag att trallen är väldigt grov och kommer fästas i alla reglar och därför kanske tjänar samma syfte som kortling??

Goda råd och tankar mottages gärna! Här är lite info och bilder.

Trädäcket ska bli 175 m2

Bärlinor 195 x 45
Reglar 145 x 45
Trall 145 x 34

@ Avstånd mellan plintar ca 2.10m, men bärlinorna vilar på en bred träkloss som vilar på de hemmagjorda plintarna, så "hänget" mellan plinarna är inte mer än 1.80m.
@ Avstånd mellan bärlinor är mellan 2m - 2.30m.
@ Reglar är satta med 60 cm mellanrum.
@ Varje plint består av 6 st 40 x 40 cm plattor ovanpå varandra med betong emellan, dvs mycket solid bas.
@ Marken består av fin sand, dvs väldränerad och stabil.


P1120529_SMALL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1120532_SMALL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1120533_SMALL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1120531_SMALL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Instinktivt så känns kortlingar överflödigt.
Tycker det verkar vara en rejält dimensionerad konstruktion.

Hur känns det när du står mitt på en 145x45?
Hur känns det när du står på en trallbräda lagd över 145x45orna?
 
Hade aldrig kört kortling på den konstruktionen... Räcker gott och väl med trallen uppe på det där!
 
Det känns väldigt robust som det är utan att behöva förankra ytterligare med kortlingar, men kan väl aldrig bli för stabilt.



En fråga, att sätta reglarna ovanpå istället för att sätta i samma nivå som bärlinorna med hjälp utav balksko, är det enbart för att höja upp altanen i höjd eller påverkar det konstruktionen på något mer positivt sätt? Håller på att skissa en ny altan där 40 kvm av altanen kommer stå på 30-100cm pelare.
 
Nej, det verkar funkis tycker jag. Väldigt likt min egen konstruktion...
 
Jewhan Linder skrev:
Det känns väldigt robust som det är utan att behöva förankra ytterligare med kortlingar, men kan väl aldrig bli för stabilt.



En fråga, att sätta reglarna ovanpå istället för att sätta i samma nivå som bärlinorna med hjälp utav balksko, är det enbart för att höja upp altanen i höjd eller påverkar det konstruktionen på något mer positivt sätt? Håller på att skissa en ny altan där 40 kvm av altanen kommer stå på 30-100cm pelare.
Det går mycket fortare att lägga golvreglarna på bärlinorna.
 
Tack för alla svar! Idag har jag förutom att ha lagt början till "trall-ramen" varit ute och hoppat på reglar och på 145x34 plankor upplagda på reglarna, och jag tror det känns ganska stabilt. Brädorna var dock inte fastskruvade så de glappade lite vilket gjorde det svårare att bestämma sig för om det var stabilt nog. Reglarna rör sig lite i sidled när man hoppar direkt på dem (de sitter fast med vinkeljärn), vilket igen gjorde det svårare att få en klar uppfattning om kortling skulle förbättra stabiliteten nämnvärt. Det hade varit skönt att slippa kortla, eftersom det skulle ta mig en bra stund att göra det. Jag har dock material redan så det räcker till kortling också.
 
Jewhan Linder skrev:
En fråga, att sätta reglarna ovanpå istället för att sätta i samma nivå som bärlinorna med hjälp utav balksko, är det enbart för att höja upp altanen i höjd eller påverkar det konstruktionen på något mer positivt sätt? Håller på att skissa en ny altan där 40 kvm av altanen kommer stå på 30-100cm pelare.
Som hantverkare1 nämnde. Det är bra mycket mer arbete med att sätta reglarna i samma nivå som bärlinorna. Inte minst eftersom detta trädäcket som ska bli 175 m2. Jag designade konstruktionen innan en grävmaskin tog bort 30-40cm jord och sand för att få plats med allt. Sen är det väl alltid bra och ha ordentligt med avstånd till mark med tanke på ventilation. Speciellt eftersom trallen är Organowood (Fura) som inte är tryckimpregnerad med giftiga substanser.

Finns det plats så ser jag ingen anledning till att inte ha bärlina och reglar på olika nivåer.
 
  • Gilla
Isakf
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.