Y
Upptäckte nyligen att det var vatten innanför dörren. Taket läckerin vilket inte vore konstigt för det är gammal papp eller vad man kallar det.

Nyfiken på hur ni hade agerat.
* Upp på taket med målbart klet som tätar?
* rivit loss och installerat ny papp själv. Eller låtit en takläggare göra det.
* Eller som jag funderar på; låta plåtslagare lägga falsad takplåt istället.

20140412_144745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



falsad takplåtexempel
blogger-image-1774301264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker själv att ett plåttak ser ut att kunna göra sig ganska bra där :)
Men kostnaden för det är ju naturligtvis inte jämförbar med att hoppa upp och riva av pappen själv...

Jag hade absolut rivit av pappen och kollat om det var några fuktskador i sponten samt åtgärdat därifrån, sen om du ska ha papp eller plåt är ju mer en smaksak. Det ena kan du klara själv och det andra får du nog kanske ha hjälp med?!

Har det runnit igenom så kan man ju fundera på hur lä ge det gjort det och om problemet kan vara större? Isolering, takstolar mm ka du inspektera innefrån??

Ska man ändå åtgärda är det lika bra att kolla till helheten tycker jag, så att man inte bygger på sig ett problen som är lättare att åtgärda nu än efter att man lagt massa tid och kraft :)

Lycka till!
 
Fixade iordning mitt verandatak i höstas, eftersom resten av huset fått nya takpannor så såg de gamla på verandan väldigt tråkiga ut helt plötsligt.
Rev av allt ner till brädläggningen och här fanns det en del att byta, upptäckte dessutom att en av takåsarna under var totalt uppmurken så där fick jag laga i en bit.
Så även om du tvekar mellan papp eller plåt så hade jag rensat av taket kollat över det hela och sedan lagt underlagspapp vilket du ändå bör ha under om du väljer plåt och det blir väl inte sämre att ha detta under om du väljer pappalternativet.
 
Jag skulle välja plåt då det är mycket snyggare och håller längre. Ska det va underlags papp under både papp och plåt tak men den nya väv pappen kan man inte använda till om du ta in en firma som bränner rikt papp och till plåt är den väv pappen att föredra.
 
Rolig glasveranda, men ser den inte ganska skruttig ut som helhet?

Gå det verkligen att få ordning på alla de där fönstren med rimlig arbetsinsats?
Dörrarna och panelen ser också ut att ha sett sina bästa dar.
Jag hade övervägt att riva och ev. bygga nytt.
Den används väl inte ändå, i nuvarande skick?

Ledsen om det låter lite okänsligt och drastiskt :surprised:
 
Redigerat:
Y
Virket är friskt (om man bortser taket då), fönsterna behöver nytt kitt. Dörrarna funkar. Behöver fasadtvätt och färg.

Personligen så är jag inte mycket för gamla hus. Tycker denna utbyggnad är liten och meningslös. Jag hade ju gärna moderniserat men fick protester då av folket som gillar huset något som jag får ta hänsyn till då tanken är att i framtiden hyra ut den.

Vore det där jag bor hade jag satsat och moderniserat, nu får det bli budget lösningar. Alternativt riva allt/låta förfalla.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.