Angående den vilja hos mäklaren till snabba avslut som munkholmen signalerar om så har han alldeles rätt. Det enda som kan få en mäklare att anstränga sig lite extra för att få upp priset på huset är att ge honom ett incitament att anstränga sig; fast pris är därför helt förkastligt.

Det gäller att skapa en situation där mäklarens drivkraft är helt samma som din. Ett sätt är att ge honom halva köpeskillingen, men det blir ju lite dyrt. :) Ett bättre sätt är att ha en "trappa", där hans andel av försäljningen blir höge ju mer han lyckas få ut av huset. Den trappa jag beskrev i ett tidigare inlägg är inte så dumt; justera efter dina personliga förutsättningar.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vad betyder det egentligen att en mäklare "anstränger sig"....? Hur gör en mäklare för att få mer betalt bara för att han får en högre ersättning.....?
Ingår det inte enligt god mäklar-etik att alltid ta sig an ett objekt med den "ansträngning" det innebär...?
Igen, min erfarenhet är inte att det är mäklaren som avgör priset på huset - det är marknaden - köparna!!
Skulle vara intressant att veta vad exakt en mäklare gör för att anstränga sig extra som påverkar priset (utöver det man kan förvänta sig som alla mäklare ger - annonsering, hemnet, visningar, kontraktskrivning, då enligt mäklarlagens förordnanden)
Sen är det ju förstås skillnad om du säljer ett gammalt torp i Norrlands inland eller nyrenoverad lägenhet i Stockholms innerstad - en del objekt säljer sig liksom av sig självt (och på korttid...) och andra kräver mer av mäklaren.
Så har du ett objekt i ett område med relativt stor omsättning, spelar inte mäklaren insats någon större roll.
Det sköter marknaden (köparna).
Mitt slutgiltiga råd: Be minst 3-4 mäklare värdera objektet innan du bestämmer dig. Utgå sedan ifrån den högsta värderingen och välj den mäklare som vill ta sig an försäljningen på det priset till lägsta ersättning. Går du ut för högt, kan du alltid sänka priset. Går du ut för lågt - får du inte den ersättning du kan få. Och ha tålamod! det är en stor affär och då måste det få ta tid.
:)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Kanske en mycket brant trappa som får mäklaren att jobba som fan kan funka?

Om ditt acceptpris är 1,9 milj och förväntat marknadspris 2 milj så kanske man kan köra något sånt här:
Slutpris < 2,2 miljoner - 0 kr i arvode
Slutpris > 2,2 miljoner - 100000 kr i arvode ( alltså dubbelt arvode)
Slutpris > 2,5 miljoner - 200000 kr i arvode ( fyrdubbelt arvode)

Jämfört med det förväntade utfallet 2 miljoner slutpris, 50000 kr i arvode, så tjänar du på alla utfallen och mäklaren har inget incitament att prioritera snabbt avslut.
 
Pelpet, i mina ögon är det tveksamt att någon mäklare skulle acceptera ett så'nt upplägg
 
munkholmen skrev:
Vad betyder det egentligen att en mäklare "anstränger sig"....? Hur gör en mäklare för att få mer betalt bara för att han får en högre ersättning.....?
Ingår det inte enligt god mäklar-etik att alltid ta sig an ett objekt med den "ansträngning" det innebär...?
Igen, min erfarenhet är inte att det är mäklaren som avgör priset på huset - det är marknaden - köparna!!
Skulle vara intressant att veta vad exakt en mäklare gör för att anstränga sig extra som påverkar priset (utöver det man kan förvänta sig som alla mäklare ger - annonsering, hemnet, visningar, kontraktskrivning, då enligt mäklarlagens förordnanden)
Sen är det ju förstås skillnad om du säljer ett gammalt torp i Norrlands inland eller nyrenoverad lägenhet i Stockholms innerstad - en del objekt säljer sig liksom av sig självt (och på korttid...) och andra kräver mer av mäklaren.
Så har du ett objekt i ett område med relativt stor omsättning, spelar inte mäklaren insats någon större roll.
Det sköter marknaden (köparna).
Mitt slutgiltiga råd: Be minst 3-4 mäklare värdera objektet innan du bestämmer dig. Utgå sedan ifrån den högsta värderingen och välj den mäklare som vill ta sig an försäljningen på det priset till lägsta ersättning. Går du ut för högt, kan du alltid sänka priset. Går du ut för lågt - får du inte den ersättning du kan få. Och ha tålamod! det är en stor affär och då måste det få ta tid.
:)
Några exempel på hur en mäklare kan anstränga sig extra:
1. Annonsera i fler tidningar/sajter.
2. Betala extra för att lyfta fram annonsen; större annons, bättre placering, etc.
3. Inte göra avslut på första bästa bud, utan ta "allt" (annaonser, visning, etc.) ett varv till för att får fler spekulanter.
4. Fler visningar.
5. Prioritera visningen av ditt objekt till bästa tidpunkten.
6. Anlita bättre fotograf
7. 3D-modellera lägenheten
8. 360-graders fotografering
9. Engagera sig mer i stylingen
10. Vara själv på visningarna i stället för att skicka en assistent.
11. Sätta sig in bättre i objektet för att bättre kunna besvara kundernas frågor.
Och det finns säkert många fler; och det är säkert annorlunda utanför Stockholms innerstad där jag råkar bo.

Och den som tror att det finns nån slags "god mäklar-etik" som får en mäklare att göra allt det ovanstående och i övrigt anstränga sig lika mycket för varje objekt, den är mer än lovligt naiv IMNSHO.

Därmed inte sagt att det inte kan vara en bra idé att sälja själv - bara man är en duktig säljare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Jag sålde min lägenhet med ett liknande upplägg. Jag har för mig att på den högsta nivån (där priset till slut hamnade) så fick mäklaren 25%(!) av de sista 100 000 kronorna han fick ut. Behöver jag tillägga att jag fick ut långt mer än vad jag hade förväntat mig att få?

Så det finns helt klart i alla fall en mäklare i Sverige som går med på det. Med tanke på vilka samvetslösa och penningälskande kryp de generellt sett verkar vara så skulle jag tro att det finns långt fler. Samvetslösa och penningsälskande kryp kan vara bra att ha - det gäller bara att få dem att jobba för dig. :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag håller själv med vissa om att det är objektet och köparna som styr priset på försäljningen och inte mäklaren, men man bör ta hänsyn till att många köpare är extremt okunniga om dels marknaden de avser att köpa på samt den tekniska och ekonomiska biten. Detta gäller nog särskilt i storstäder där det ofta ska gå så snabbt som möjligt. Har man då en mäklare som man har givit ett incitament till att sälja dyrare så tror jag många gånger att detta kan fungera ypperligt då många helt enkelt litar för mycket på mäklaren. Fina och homestylade bilder kanske inte säljer en lägenhet, d.v.s. folk skulle inte säga att det var därför dem köpte, men det var kanske därför de tittade till en extra gång och tog sig till visningen. Även om de inte köper, så kan de ge andra spekulanter en uppfattning av att det finns flera intressenter på objektet, vilket kan trissa upp priset.

Återigen, det finns inget rätt eller fel i denna frågan, utan det beror på vilket området man sitter i och vad man ska sälja. I vårt eget området varierar priserna kraftigt trots att objekten är extremt lika (bostadsrätter ca 50-60 m2) och med samma standard. Priserna kan variera med 30-40 %. Anledningen till detta, i vårt område, är för att omsättningen är ganska stor, och många mäklare ser det som en kassako. D.v.s. de vill sälja så fort som möjligt till sitt fasta, låga arvode och bryr sig inte nämnvärt om priset. De mäklare som ges ett incitament att sälja dyrare, brukar också göra det.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Pelpet, i mina ögon är det tveksamt att någon mäklare skulle acceptera ett så'nt upplägg
Ja det kanske är svårt men det borde kunna få en mäklare att anstränga sig dom Peter Hjalmarsson beskriver .
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ja det kanske är svårt men det borde kunna få en mäklare att anstränga sig dom Peter Hjalmarsson beskriver .
Vad jag avsåg var inte själva trappan (har själv sålt hus så), utan att mäklaren skulle acceptera att inte få en spänn i arvode om huset inte säljs för minst 10% över "förväntat marknadspris".
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Grattis Peter Hjalmarsson till de "extra" 100.000 vid din försäljning!!
1. Vad är det som säger att det var "extra" 100.000? (Kanske mäklaren indikerat för lågt pris..?) men mäklaren var säkert glad av de extra! 25.000 kr som han fick av din vinst...!!!
2. Fråga köparen varför han betalade just det slutpriset? Pga av mäklaren och att mäklaren gjorde ett sån't fantastiskt jobb? - knappast, det är för att köparen var intresserad av din bostad till det priset....

Min poäng är att man kommer få samma slutpris ändå,
Det är viktigt att man själv har en hum om vart marknaden ligger för att få ut bästa pris.
Hur mycket är det till salu i närområdet.
Pelpet: mitt råd är att du själv skannar marknaden (Hemnet) och kollar runt med 3-4 olika mäklare, så slipper du betala de "extra" 25.000 av din vinst då köparna finns där, och inte styrs av vilken mäklare som visar din bostad, utan det är din bostad som är det intressanta.
Lycka Till!!! :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Den viktigaste faktorn vid en försäljning är tur. Helst ska man ha flera kapitalstarka budgivare som alla har bestämt sig för att de vill köpa. Men det är i hög grad upp till mäklaren att ragga fram budgivare - och där kan trappan vara användbar för att tända mäklarens tävlingsinstinkt och ringa runt några varv extra bland de som var intresserade, fixa enskilda visningar, osv. Men motfrågan är relevant - varför betala mäklaren mer för att man råkade ha tur?
 
Just så,
Mäklaren vill snabbt ha sin provision och gå. Skulle väl du också om du var mäklare. Därför gillar han inte att priset är högt. Mellanskillnaden för honom är marginell. Casha och sticka är modellen.
På Hemverket finns INGEN bindningstid! Den vanlige mäklaren kräver bindnngstid 3 ,månader Hemverket har ingen.
Den vanlige mäklaren kan annonsera på Hemnet, Det kan inte du- eller? Med Hemverket gör du det.
Förklara- någon- för mig varför det skulle vara bättre att han en mäklare som tar 1,5-3%. Ge mig ett argument så ska jag kontra. Jag tycker det är jättekul att höra vad de har att säga som anser att det skall vara en mäklare med. Dessutom, vill du, så kan du själv annonsera på Blocket. Blocket är numera RUMSRENT vad gäller fastigheter., Ja, kontraktet då? Jo, du kan be din bank ordna det för dig, Kostar oftast inget utan är en inkluderad service.
Jag tror att branschen får ta sig en funderare.
Men, de flesta tycker nog att det är säkrast med en mäklare. På med rutiga kepsen då. Lycka till!

Vet du vad jag tror on framtiden för mäklare- sälja blommor på torget!
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
En vanlig fastighetsmäklare vill tjäna pengar. det är OK.
En vanlig fastighetsmäklare vill få ett snabbt avslut. Detta drabbar dig? Det betyder oftast.att mäklaren INTE försöker få ut så högt pris som möjligt. Eller? Konstig balansgång?
En vanlig mäklare kräver ensamrätt. Hemverket gör inte det.
En vanlig mäklare kräver tre månaders bindningstid. Hemverket gör inte det.
En vanlig mäklare kan lägga ut ditt hus på Hemnet. Kan du det? Jo, via Hemverket och Privatmäklaren.
Du kan själv sälja ditt hus på Blocket. Urk -säger en del. faktum är att Blocket är rumsrent. De flesta mäklarföretagen använder Blocket.
Så- nu vill jag höra argument varför du vill ha en mäklare och betala 1,5-3% (+ diskuterade 10% över visst pris).
Vad är det för trygghetsbehov som styr att du vill ha din försäljning av ditt hus via mäklare. det vore intressant att se argumenten.
Det är poppis med livrem, hängsle, skyddsväst, hjälm och andra agremanger för att bekräfta trygghetsbehovet.
Så, om du väljer att själv sälja ditt hus via annons på Blocket. Hur är det då med alla papper? Avtalet? Kontraktskrivningen,? Betalningen?
Oavsett vad, så är DIN bank din partner och de hjälper dig. transaktionen sker i alla fall på din bank. Avtalstexten kan du ladda ner på nätet.
Jag kanske har glömt några saker, men låt höra argument för mäklare. Bind ner rutkepsen ordentligt och låt stormen dra över dig. Huh!
Med Hemverket som gör allt åt dig- (tar hand om fotografering, alla uppgifter, alla papper, allt som krävs med andra ord. Budgivningen går via deras hemsida. Du pratar inte pris med spekulanten. det enda du gör är att visa huset. Om du tycker detta känns kusligt, så har de en tilläggstjänst som innebär att de också visar huset. I sä fall har de gjort allt som en vanlig mäklare gör. 5000.- när du ingår avtal, 5000.- till när ditt hus är sålt. 10'= TUTTI!
Så ge mig nu några bra argument varför du helst vill ha en vanlig mäklare...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har en vän som är etablerad mäklare i en av landets mellanstora städer, säg top10. Han är känd för att dra in riktigt bra priser och sälja relativt fort. Han har en så etablerad kundkrets att han knappt tar på sig nya kunder, utan säljer om till gamla köpare. Han säger för övrigt precis som ovanstående - han är helt ointresserad i allmänhet av att få till en utdragen budgivning där priset går upp några hundralappar. Dels påverkar det hans del av kakan obetydligt, snarare sänker det hans lön eftersom de extra timmarna ger dåligt betalt. Sedan vill han ha snabba avslut och smida "när det bränner" för om tiden går tänker folk till och hoppar av, och han skall börja ringa runt, ha extravisningar osv. När får man bra betalt som köpare då? Ja det är ju när man har "tur" och fler än en, gärna tre-fyra, har bestämt sig för att köpa objektet.

Så mitt svar till TS - välj den mäklare som är bäst etablerad, får till avslut och har många köpare på sina visningar. Hur vet du detta då? Kolla hur deras övriga objekt går.
 
O
Jag tror inte heller att mäklaren egentligen kan påverka priset så värst mycket. Det är marknaden som styr.
Att en mäklare säger att vi annonserar i fler tidningar, det känns totalt ointressant. Jag själv tittar bara på Hemnet. öppnar inte ens en tidning för att kolla annonser. Bra bilder är självklart jätteviktigt. Men det borde väl vara självklart oavsett pris. Panorama fotografering känns totalt meningslöst. Inget som lockar mig.
Nää jag tror inte att mer pengar till mäklaren gör att han anstränger så mycket mer. Tänk själv. Vad tjänar du mest på? som säljare att få snabba avslut och kanske lite lägre provis, men många affärer med lite jobb. Eller tjäna lite mer men sälja färre objekt? Med tanke på de siffrorna vi pratar om så blir det inga jättepengar extra alltid till mäklaren. Men han måste jobba mer för varje objekt.... Hade jag varit säljare så hade jag valt det första upplägget.
Jobba s lite som möjligt men ändå få hyffsade pengar....
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.