Tjena,

Jag tänkte börja renovera min lilla etta till sommaren och har lite funderingar ni kanske kan hjälpa mig med.

Lägenheten är 35m² och är för sin storlek ganska vettigt planerad med en väl undangömd sovalkov.
Den lilla klädkammaren rymmer ganska mycket, men dess utformning gör det svårt att komma åt och jag funderar därför på att få till lite mer lättåtkomlig förvaring.

så här är lägenheten planerad just nu:
Visa bilaga nuläge.bmp

Min tanke är att flytta alkoven längre in och istället platsbygga förvaring längs den högra väggen. Tanken är en meter djupa garderober så man kan gömma in ett hyllsystem bakom en klädstång
ungefär såhär:
Visa bilaga planerad.bmp

Mina bryderier går mest i om jag genom detta försvårar en eventuell försäljning. Genom att flytta fram förvaringen begränsar jag möjligheten att möblera annorlunda.

Har ni några sympunkter?
 
Vad har du för takhöjd?
Tycker definitivt att idén om alkoven är bra, men inte de gigantiska garderoberna. Större djup än 60 blir väldigt svårhanterat, särskilt som en effektiv förvaring gärna ska gå ända upp taket för att inte bara bli en dammsamlare, därav min fråga om takhöjden.

Om takhöjden är uppåt 3 meter eller mer kan du höja upp golvet i alkoven och ha utdragbar förvaring under den. Det räcker med 2 meter takhöjd i alkoven, då kan de flesta stå raka. Trappa upp till alkoven görs av enkelt flyttbara förvaringsmoduler som håller att stå på.

Alternativ 2: Ställ 1 meter breda hyllor/garderober rygg mot rygg, öppen bokhylla mot skrivbordet, 50 eller 60 djup garderob utan dörr rygg mot rygg, mitt emot den en likadan, sedan en hallmöbel rygg mot rygg, och ett draperi för den öppning som blir mellan garderoberna. Blir som en klädkammare med allt lättåtkomligt, dessutom enkelt att möblera om på andra sätt
 
Tack för synpunkterna, jag har endast 2,5 i takhöjd så höja golv blir det inte tal om. Däremot tänkte jag skjutsa upp sängen på ett par byråer för att få in lite fiffig förvaring där också.

Insåg i morse att tilluftsdonet i lägenheten sitter just där jag tänkt bygga garderober. Det kanske är mindre lyckat att bygga in det...

Får fundera vidare på hur jag ska göra, är ju tre månader kvar till semestern så det finns gott om tid att tänka om :)
 
O
Se till att göra alkoven till ett sovrum, de verkar höja värdet på din lgh.
Du kan flytta ut ventilationen i från garderoben. och sätta den på utsidan av garderoben ist.
 
Svårt att avgöra hur mycket plats som finns på en ritning, men mitt förslag är att flytta köket till vardagsrummet (och gör det betydligt mindre) där du har soffan nu, så har du en "öppen planlösning" med kök och vardagsrum i ett, och gör ett schysst sovrum där köket är nu. Nuvarande sovalkoven blir då en klädgarderob och kan då även inrymma mer förvaring.
 
Hej,
Precis som Anna_H skriver så tror jag det vore synd att göra så djupa garderober. 60 cm räcker. Annars tar det för mycket av rymden i lägenheten. Sen föreslår jag att du höjer upp enbart sängen i alkoven omkring 1 meter från golvet och utnyttjar utrymmet under för förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.