sutterhus_2014_04_08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentarer och konstruktiv feedback mottages tacksamt!

Tror jag..:wow:

Bäst utsikt är i sydvästlig riktning, funderar på att vrida huset's nuvarande "söder sida" mot det. Nedre planets norrsida är delvis under mark.
 
Jag hade gjort en öppning nedanför kaminen, för enklare passage från entren till sovrumsdelen och källaren. Nu känns det som man får springa runt rätt långt. Synd att korridoren mellan sov och matkällare behövs, den stjäl utrymme, dessutom ligger dörren till matkällaren långt från trappan och ännu längre från köket. Jag hade nog funderat lite över hur sträckan från trappan till matkällaren kan kortas, kanske byte teknik/matkällare. Sen hade jag antagligen flyttat kaminen lite uppåt, så att säga.
 
  • Gilla
Fredrik F
  • Laddar…
OpiMaza
Jag känner nog samma sak som tomasx, samt at din trappa ligger väldigt långt in i huset.
Möblera gärna rummen med sängar, skrivbord och framförallt garderober.
När man gör det så kan man se om dörren kanske måste flyttas ändra hängning på den osv.
 
Faktum är att jag hade nog tagit bort hela väggen utmed trappan och skapat en ännu öppnare planlösning, jag har faktiskt hellre öppet där än mellan kök och vardagsrum.
 
Ngt som nedan ni menar? Vägen till matkällaren har vi funderat på, ser ut som man får kompromissa hur man än gör. Klart bättre nu iaf när man slipper gå runt murstocken.


sutterhus_2014_04_09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får hålla med thomasx om att ni, om möjligt, bör byta plats på teknikrummet och matkällaren. Främst logistikmässigt men även för att en matkällare gör sig bäst mot en nordvägg. Förhoppningsvis kommer ni inte springa i teknikrummet varje dag men det lär ni med all säkerhet göra med en matkällare. Överväg även om dörren till "matkällaren" måste sitta på sidan av korridoren, se förslag nedan.

Har ni några tankar på att använda utrymmet under trappan? Som jag tolkar ritningen så skulle det kunna utnyttjas i alla fall delvis från "matkällaren".

Det ser bättre ut när du öppnat upp runt kaminen! Det ger ett bättre flöde i huset. Kanske kan ni hitta en trevlig kamin vars ljus och värme kan avnjutas runt om och inte bara från ett håll/rum?
Just flödet är något ni bör tänka lite extra på: Hur kommer ni som ska bo i huset att röra er mellan rummen? Vad har ni för vanor som kan påverka ert boende. Exempelvis: vilka dörrar kommer stå öppna om dagarna och vilka kommer vara stängda? Kommer en sovrumsdörr att stå öppen är det kanske inte så roligt om den står uppfläkt i hallen utan hellre går in i rummet.
Möblera gärna så som OpiMaza föreslog, det ger er ett bättre hum om hur det kan bli på riktigt sedan.

Förslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska ni inte tvätta kläder i huset?? Tänk på att huset är eran arbetsyta så som man ser arbetsplatsen man är på under dagen är huset det under ledigheten..... 5,8kvm räcker inte om man ska ha ungar eller vara mer än 2 pedantiska människor. Tack för mig hej.
 
Jag tycker spontant att det ser trångt ut … ?
Har du ritat upp fasaderna än? Fönstersättningen kan se jättebra ut på planritningen men ge obalans i fasaden.
Har ni någon anledning till att använda vilplanstrappa? De är de mest platskrävande.
Sen är det alltid intressant att se huset i sitt sammanhang på tomten, så om du har en sitplan vore det kul att se =)
 
Hej,

@ Farfalle, matkällaren är placerad så att den får två ytterväggar under mark, har tänkt isolera matkällarens inneväggar. Flytta dörren till matkälaren ser mer naturligt ut, så får det bli, tack!

@ Okke, jodå vi tvättar ibland, tvättstugan är liten, vi vill kunna gå ut och hänga tvätt på sommaren, ngn decimeter går kanske stjäla från sovrummet brevid, men ngn större förbättring har jag svårt att hitta.

@ weyk, Nä fasad ritningar är inte gjorda ännu, Det är riktigt att fönster sättningen haltar mellan våningarna. Ska lägga in en balkong dörr på övervåningen och ett tredje fönster på bottenplan.

Situationsplanen nedan är ännu mindre spikad än planritningen. garage till höger om huset, även det blir sutteräng. En bod är planerad ngnstans bakom huset.
Grimbo_1_23_höjdkarta_bara_tomten copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Personligen så tycker jag att du gör rätt som försöker att rita själv till att börja med, men om man bygger ett nytt hus för flera miljoner så ta hjälp av en arkitekt som "optimerar" dina/era drömmar.
Jag vet fler som har tagit hjälp av arkitekt el likvärdigt och dom har löst många problem samt fått flera varför gjorde vi inte så upplevelser.
Observera att detta är mina tankar och tyckande, helt galet kanske men ibland inte så dumma.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
.

Jag har begränsat mig till en rak och enkel planlösning med samma yttermått som er egen idé (10 700 x 13 000 mm) . Det här är en stor volym, som med lite eftertanke kommer bättre till sin rätt. Alternativt kan man utan vidare banta bort en massa kvadratmetrar, och ändå utan vidare uppfylla er kravspec.

Som du ser har jag skissat ett kök med ett enda litet fönster mot entrén i öster. Detta därför att ett södervänt kök kommer att bli omöjligt att jobba i utan mörkläggningsgardiner.

Fönsterpartiet mot söder måste inte vara genomgående från golv till tak. Man kan variera ett par höga fönsterdörrar med en låg horisontell fönsterrad i lagom höjd för panoramautsikt från sällskapsrummens sittplatser.

"Tvättstugan" har jag ersatt med det våtrum som ligger intill köket och hallen vid entrén. Där finns inte bara snygg arbetsbänk med tvättmaskin och tumlare, utan också gästtoa och rymlig dusch intill en diskret "groventré" med blästrat glas (hyss in med skitiga hundar och ungar direkt för grovsanering).

Jag lämnar helt öppet för balkonger och terrasser, eftersom jag vet på tok för lite om sammanhanget. För att undvika onödigt kostbar grundläggning är det nödvändigt med en noggrann geoteknisk undersökning. Dessutom kan det vara vettigt att fundera på hur man vill använda resten av den spännande tomten. Genom att integrera trädgårdsanläggningen i husbygget blir utemiljön både mera genomtänkt och betydligt billigare än om man försöker bygga trädgård i efterhand.
 
  • FredrikF01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FredrikF02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@ Billy_baver

Tack för alla tips! Klart en hel del att tänka på.

Söderfönstret i köket får vi nog ändra på. Grov entre, bad och tvätt i samma vore ju förstås en stor kostnadsbesparing men starka viljor vill absolut separera gäst toa och tvätt.

Ser ut som spännvidden blir stor med offset på hjärtvägg, kan man ha en bärande linje över kamin och trappa kanske? Redan som det var innan blev det en del dyra limträbalkar.
 
Arkitekt kommer att anlitas, dels för att optimera, få tips etc, men också för att vi inte vill ha tillbaka bygglovsansökan alltför många gånger för att det är ritat med halv streckat där det skall vara punkt streckat osv.
 
Fredrik F skrev:
starka viljor vill absolut separera gäst toa och tvätt.
Separat gästtoa (utan intimtvätt på dropptork) erhåller man lättast med en tvärvägg genom våtrummet. Toastol och handfat i ett litet genomgångsrum, och där bakom klädvård plus dusch.

Fredrik F skrev:
Ser ut som spännvidden blir stor med offset på hjärtvägg, kan man ha en bärande linje över kamin och trappa kanske? Redan som det var innan blev det en del dyra limträbalkar.
Yttertaket medför inga större konstruktionsproblem med exempelvis fackverkstakstolar från södra till norra ytterväggen med avlastning i den genomgående mellanväggen Då blir spännvidden över vardagsrummet inte större än 6400 mm.

Mellanbjälklaget blir kanske lättast att lösa genom att lägga balkarna i riktning öst-väst enbart under vardagsrummet. Då lägger man en hjärtvägg i sydnordlig riktning, möjligen med extra avlastningspunkt mellan eldstaden och trappschakten.
 
Gillar billy_bavers förslag. Vi har tvättstugan i källaren och innan bodde vi i sutteränghus med samma sak. Det blir lite av ett projekt att tvätta. Går ju även att dela upp gäst-toa och innanför det tvätten. Låter smart. Gillar enkelheten och renheten i detta förslag oxå. Ser smidigt ut. Trevlig med trappan i mitten gemensamt med kaminen. Blir också lite avskärmat/uppdelat mellan matplatsen och v-rumsdelen. Öppen planlösning i all ära men ibland vill man kunna njuta i soffan utan att bekymra sig om disken. Detta tillgodoser båda behoven. En enklare/renare planlösning borde väl (jag kan inget så jag gissar bara) vara billigare så man kan lägga pengarna på bättre mer hållbara material eller altan, isolering, trädgård mm. Härligt att ni ska ha matkällare, det hade vi också och den är väldigt användbar. Tänk in förvaring av julpynt, vinterkläder, extramadrasser osv redan i detta stadiet så blir det nog bra. Lite tråkigt om man ser när man flyttat in att det behövs en friggebod på tomten för allt detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.