R
Jag har en altan som gränsar mot grannen. Kommunen tyckte jag skulle lösa min önskan om insynsskydd med hjälp av någon form av träd/buske för detta var de positiva till. Min fråga är, kan man på ett bra sätt bygga någon form av "rabatt" på och längs med altanen med någon form av buskage, typ Tuja eller något? Ska man höja upp rabatten från trallen för att inte få det så fuktigt mot denna eller har någon förlag hur man kan göra, bilder, länkar osv?
 
Kan du inte göra några odlingslådor?
Typ:
2259e0fd-8946-4db5-81e7-66a717b0d580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller med ovanstående. Odlingslådor ståendes på altanen med egen botten och sedan någon form av spalje. Plantera sedan lämplig klätterväxt som täcker bra.
 
R
Ja, precis. Jag tänkte nu bygga som på bilden ovan en form av trälåda som står på ben. Ska man bygga den i impregnerat trä då? Allt annat ruttnar ju tänker jag.
Ska jag sedan klä insidan av lådan med plast och sedan grus i botten och sen jord?
Ska jag även borra ett hål i botten där överflödigt vatten kan rinna ut eller hur gör man med dränaget, annars ruttnar väl rötterna tänker jag.
 
Hej på er.
Vi som säkert många andra är i behov av lite insynsskydd. Skulle vilja ha något som kan bli ialla fall upp till 4 meter.
Och som formar en slags vägg.
Då har jag börjat fundera på bambu.
Är det någon som har kunskap om detta??
 
R
jag köpte nu tuja plantor, 59kr st för buskar som är 115cm så det var helt ok.
 
Tollarn skrev:
Hej på er.
Vi som säkert många andra är i behov av lite insynsskydd. Skulle vilja ha något som kan bli ialla fall upp till 4 meter.
Och som formar en slags vägg.
Då har jag börjat fundera på bambu.
Är det någon som har kunskap om detta??
Kanske fläta pil? Det går ju snabbt att göra och sjukt snabbt att det blir grönt och täckande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.