Jag har köpt ett 1-plans hus som har haft ett undertryckssystem mot den gjutna plattan pga lukt efter en vattenskada. När vi köpte huset dömde besiktningsmannen ut lösningen och vi och säljarna kom överens och hela golvet/golvkonstruktionen byttes och syllarna byttes ut. Nu har jag en fläktanläggning på vinden som jag funderar på om jag kan använda till Badrum, toalett och Tvättstuga. I dessa rum finns Paxfläktar installerade med egna utblås.
Undertryckssytemets rör ligger bra till i förhållande till badrum/Toalett och Tvättstuga. Fläkten är av märket Systemair med modellnr K 200 L och regleras manuellt i 6 steg.
Min fråga är om det är en smart lösning att använda detta system och exempelvis köra detta på påga varv konstant. Huset i övrigt har gott om självdrags ventiler och huset har nu mera Golvvärme som drivs av en värmepump.
Lite data om fläkten:
Spänning 230 V
Effekt 145 W
Ström 0.631 A
Maximalt luftflöde 0.268 m³/s
Varvtal 2555 r.p.m.
Ljudtrycksnivå, 3 m 47.8 dB(A)
 
Det låter som en vettig lösning du kommer få en bra kontrollerad ventilation.Täta paxfläktarna så att det inte tar luft utifrån genom dom. Ditt ventilationsbehov är väl ca 0,050-0,080 m3/s beroende på husstorlek och antal personer, så du bör köra fläkten på lågfart.

Om du har en vind som är lätt att dra rör på skulle jag överväga att installera FTX både pga den ökade komforten och energi besparingen.
 
Det låter som ett standard frånluftssystem. Du skulle kunna tänka över om det går att dra extra rör till kök (och ev. klädkammare). Man vill dra ut luften ur "våta/skitiga" utrymmen och ta in den i de andra rummen där man vistas, dvs sovrum/vardagsrum osv. Det finns gott om poster här om hur normer och flöden ser ut, men en 145W fläkt borde räcka gott och väl. Det skadar inte att du får den injusterad när den är byggd, det tar någon timme eller två och kostar inte skjortan.

Återvinning, dvs FTX är bra, men du kan typiskt återanvända frånluftsrören ändå och givet att systemet redan är mer eller mindre klart så får du ha väldigt dyr uppvärmning för att det skall gå att räkna hem på annat än mycket lång tid. Det FTX i så fall skulle ge är större komfort, men jag skulle nog ändå haft is i magen och prövat som du har det nu med en plan att uppgradera till FTX i en framtid i så fall.
 
Arbetet för att justera befintligt system till Bad/toa/Tvätt är minimalt. Som någon har nämnt här kan man ev fundera på FTX alternativet men jag tror att återbetalningstiden blir relativt lång. Skall bo in mig och se hur vi upplever inomhusklimatet. Dessutom innebär FTX alternativet en del extra rördragning för Tillluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.