Ska försöka göra en skiss. Har bara mobil.
 
Skiss kommer i morgon.

Cellplast istället för syllpapp?
Tål cellplast trycket? Hur tjock?
 
Claesk skrev:
Skiss kommer i morgon.

Cellplast istället för syllpapp?
Tål cellplast trycket? Hur tjock?
Jag antar att en väletablerad tillverkare vet vad de pysslar med:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/...ist/sundolitt_syllisolering_slatlist/i183804/

Trycket per ytenhet blir ju inte så högt eftersom lasten sprids ut över hela syllens yta.


Skall bli kul att se din skiss, eller foto.
Misstänker att vi pratar förbi varandra lite grand ;)
 
Jag är ingen byggare så kanske använder fel ord.

Tar ett foto i morgon när det är ljust.
Huset är från 50 talet. Så inte samma sätt att bygga på som idag.

En annan fråga.
Tänkte sätta ett stöd under golvbjälke med ett leca block. Behöver man gräva ut i grunden. Eller marken är redan nertryckt efter så lång tid?
 
Mikael_L
Så här ser det ut. Mellanrummet mellan syll och stengrund. Inifrån 1397298068401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utifrån.
 
  • 1397298126058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
OK.
Jag, och jag antar att de flesta andra som svarat i tråden, trodde nog att det såg ut på något annat vis. :)

Men ja, syllppapp lägger man alltså där syllen verkligen ligger mot betong, sten el dyl.

I ditt fall verkar det inte riktigt applicerbart. :)

Uppgiften syllpappen har är två saker, viktigast; att skilja trämaterialet ifrån det som potentiellt kan suga upp fukt till trät, betong är duktigt på detta om betongen i sin tur inte redan är skyddad mot markfukt på något vis.
Den andra uppgiften är att agera lite vindtätning, ev lite värmeisolering och att täta mot insekter, damm etc.


Du kan säkert göra lite hur du vill, men tänka på de uppgifter syllpappen har för att skydda ditt hus på samma vis.
Fogskum är kanske ingen dum idé, men kolla bara först så att fogskum inte transporterar fukt kapillärt.
 
Det är lite svårt att se helheten, men i mina ögon är det en naturstensgrund, gråsten, granit.
Och natursten transporterar inte fukt, som däremot betong och murbruk kan göra.

Från http://swe.sika.com/sv/solutions_products/02/02a012/02a012sa01/02a012sa01100/02a012101.html :
SikaBoom Top-G
Ett 1-komponents expanderande fogskum som appliceras med hjälp av en anpassad pistol som används bl a till utfackningspartier och isolering mellan syll och bottenplatta, omkring fönster och dörrar samt på ställen där isolerande utfyllning är nödvändig, dvs ej för rörelseupptagande fogar.
Från http://www.nordiskafonster.se/fonster/pvc-fonster/fogskum
Fogskummet kommer till användning vid montage av till exempel dörrkarmar och fönsterkarmar eller syll med flera konstruktionsdetlajer.
Så det är kanske lämpligt att använda här, där otätheterna verkar vara stora.
Däremot tål nog inte fogskummet UV-strålning, dvs sol så bra.
 
Tack. Ska försöka trycka in syllpapp där det går. Och sen mura upp mellan stenar och papp.

Vilket murbruk?

På vårt område är det många hus byggda samma tid och alla utan syllpapp.
 
Mikael_L
Det är precis som KoW skriver.
Natursten (granit etc) leder inget vatten alls kapillärt, är det smutsig dammig yta, eller murbruk mellan stenarna kan det gå upp vatten, men antingen obetydlig eller typ obefintlig mängd om naturstensmurens topp bara står ett par dm över mark.

Därför klarar sig dina grannars hus.

Men varför hade du rutten syll och bjälklag, kan man fråga sig?

Claesk skrev:
Vilket murbruk?
Inte starkare än det som ev redan nu sitter.
Har du kalkbruk i grunden nu får du köra vidare med det. Och det är väl öht ett säkert kort om du inte behöver starkare t.ex. pga någon kommande putsning eller så ...

Men bruk av alla de slag är väldigt långt ifrån min kompetens, så jag hoppas du får bättre svar, finner bättre information. :surprised:
 
Redigerat:
Det bästa är att lägga sylpapp där det ligger an och låta resten vara öppet,så riskeras det inte att suga fukt
 
Mycket natursten. Granit och liknande. Hårt som fan.

Nu har jag inget trä som ligger mot sten någonstans. På några ställen tänkte jag lägga papp och mura upp stöd åt syllen. Seb lämna resten öppet. Få ventilation åt grunden.

Känns onödigt att mura upp hela grunden.

Problemet här att huset blev målat med plast färg. Även stått tomt i 10 år.
Trappan lutar inåt huset så allt regn vatten rinner rakt in i huset.

Där jag rivt golvet var det ett kök med läckande rör och avlopp. Saknades även ventiler på ventilation.

Tack för alla svar. Ska leta upp kalkbruk.
Första gången jag renoverar ett hus.
 
Mycket jobb är det!
När jag ser bilden på dina golvreglar tänker jag på mitt förr-förra hus, som i grunden var från början av 1800-talet.
Den äldsta delen var bara ett rum som hade varit den ursprungliga stugan.
Där låg golvbjälkarna fritt innanför timmerväggarna på två "bärlinor".
Väggar och golv satt alltså inte ihop. J-vlar vilket golvdrag det var.

Fick göra som du har gjort, försöka hänga upp nya golvreglar i balkskor i timmerväggarna,
och yxa till golvreglarna så att de passade till grundstenarna.
Och täta, täta och åter täta.

Mycket jobb är det!

Så jag önskar dig lycka till med syll- och golvbytet!
 
Tack. Var så här också. Golv och vägg var inte ihop.

Nu sitter golv reglarna ihop vägg reglarna.
Ska sätta ny panel på utsidan. Den kommer att gå ner under golv nivå. Så något drag kan det inte bli.

Trossbotten blir cellplast 2x5 cm omlott sen 17 cm isolering. 27 cm isolering i golv borde räcka. Väggarna blir 19 cm isolering.

Gick rätt fort. 5-6 dagar för mig. Med utrivning av gamla köket och golvet. Och att regla upp nytt.

Ska bli badrum istället för kök. Så det kommer att ta lite tid. Mycket planering.
 
Claesk skrev:
...
Trossbotten blir cellplast 2x5 cm omlott sen 17 cm isolering. 27 cm isolering i golv borde räcka. Väggarna blir 19 cm isolering...
Låter verkligen rejält!
Men väldigt viktigt är att det blir vind- och dragtätt. Huset inducerat ett självdrag bara genom höjdskillnaden mellan golv och övervåningens tak.
Luften sipprar in där nere genom trossbotten och upp genom skikten, och pyser ut i otätheter högst upp.
Och det spelar nog ingen roll hur långt ner ytterpanelen går.
Så snåla inte med fogskum och fogmassa där nere!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.