Hej!

Vår tomt ligger nedanför en ganska hög skogsslänt som är kommunens. Det är en grusväg mellan och sen kommer vår tomt ytterligare lite lägre.

Vår kvalitetsansvarige tyckte att vi skulle be kommunen dränera bort vattnet som kommer från slänten och leda det förbi vår tomt och ut i ett dike lite längre bort. Han resonerade att kommunen faktiskt få ta hand om sitt eget "spillvatten". Vi har ingen större lust att ordna med dike och sånt på vår baksida för att ta hand om vattnet. Det förstör ju baksidan ganska mycket. Alternativet är väl att lägga ner ett rör, men det har vi inte heller lust att bekosta.

Det bästa vore väl att få det gjort nu, när vi ändå håller på med schaktningen?

Någon som varit med om något liknande?

//Helena
 
Bob_the_builder
Nej, jag har inga egna erfarenheter på området, men fullt klart är att er KA har rätt. Kommunen (precis som alla andra fastighetsägare) är skyldig att ta hand om sitt dagvatten. Det får inte avledas till er tomt. Men om det ligger en väg emellan slänten och er tomt borde det ju faktiskt finnas ett vägdike. Grusvägen mår inte bra av stora vattenmängder.
 
Tack för ditt svar! Det var bra att få bekräftat att vi inte tänkte helt tokigt.

Det finns ett vägdike på ena sidan, sidan mot slänten, men på "vår" sida har det varit en äng som tillhört kommunen och som ligger lägre än vägen. Så hela ängen har väl funkat som dike, antar jag...

Igår började vi schakta och då kom det fram ett rör som går under grusvägen för att avleda vattnet från slänten, och det röret hänger numera mer eller mindre fritt ovan mark och sipprar vatten ner på vår tomt...

Men jag skall ta kontakt med kommunen och prata med dem om det.

Tack igen!

/Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.