Jag håller på att byta fasad på huset och är sugen på att använda linoljefärg. Jag har kollat ottosons instruktionsvideos och där målas ju panelen innan den sätts upp samt på ALLA sidor...

Att måla panel som ligger på bockar på backen tycker jag är alldeles för tidskrävande.. hade väl lgått bra om man har oändligt med plats men jag föredrar att dom sitter på väggen. SÅ frågan är om det är ok att måla på när brädorna sitter uppe samt bara måla på utsidan (och ändträt då såklart). Jag hade ju även tänkte att gå på med första strykningen innan läkten kommer upp
 
S
bara fem sidor måla på dom jag såg vilken film såg du
att måla ny fasad är tidskrävande
 
Första strykningen kan man ta på bock så man slipper krympningens effekt i skarvarna.

Grunda med 50% färg 25% rå linolja och 25% balsamterpentin. Tänk på att hyvlat är ca 24 ggr lättare att stryka med linoljefärg. ;)
 
Ja men stryker man första omgången utan läkt slipper man ju oxå krympningen..att hålla på attmåla på bockar är ju sjukt tidskrävande...alg flyttande på brädor hit å dit
 
Så kan man också göra. Jag har inte provat att måla panel på vägg med linoljefärg. Däremot har jag målat fönster, vindskivor, lister, utemöbler och annat men då på bock eller liknande. Eftersom linoljefärgen är nästan så långt från tixotrop man kan komma samt att den kräver sin inarbetning så hade jag hellre målat panelen "nere". Man blir väldigt mör i kroppen av att stå på en stege och måla, fast har du ställning så går det förstås lättare

Jag förstår dock argumenten om platsen. Du kan ju måla första strykningen och sedan låta brädorna torka på högkant så tar de mindre plats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.