Hej!

Har en platta (som jag är säker på är i våg) som jag ska mura fem skift leca på.
Jag har nu murat fyra skift, men märker nu att jag har en diff i höjd på 16 mm mellan två punkter, hörnen diagonalt mot varandra.
Anledningen är förmodligen att jag snubblade till över mursnöret och glömde kontrollera det efteråt.

Jag har nu ett skift kvar att mura så om någon har något trix att korrigera detta på vore jag jättetacksam.

Jag har upptäckt diffen genom att använda mig av ett sk slangvattenpass (en genomskinlig vattenslang) och rätta mig om jag säger fel att så länge det inte finns bubblor i slangen så visar ju ett sånt här pass jättebra mellan två punkter?

Mvh
Fredrik
 
  • diff_i_hojd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
svårt att göra med stenarna när du inte har långt kvar.
du kan gjuta en klack
 
Borde väl gå att bygga upp med stabbigt bruk på lägsta stället och försöka hålla nere fogen på högsta stället och sedan om det blir fel höjd så tar man det med syllen.
 
Det ser ut som du murat med sk. generalfog dvs att du har fogarna ovanför varandra, det är inte så lämpligt ur hållbarhetssynpunkt.
Att fixa 16mm går bra, lite bruk i början sen bara bygga på.
 
Hej!
Tackar för de snabba svaren, ja jag tänkte också på att antingen bygga en form och försöka gjuta en klack, eventuellt mura med stabbigt bruk om man som jag gärna vill bli klar snabbt.
/Fredrik
 
Japp, det stämmer på ett ställe blev det generalfog lite synd, har dock armering i två av dessa tre fogar.

Men då du säger lite bruk i början menar du då att man smackar på lite stabbigt bruk och liksom får en halv-mjuk klack som man murar vidare på sen, eller låter du den brinna klart?
 
M
Ojojoj detdär är ju livsfarligt, kan rasa ihop när som helst.

...skulle Martin Timell sagt.

Nä det är nog ingen fara med generalskarven, och jag säger samma som di andra, mura med tunn fog från högsta punkten och ju längre du kommer kör med stabbigare bruk (mindre mängd vatten i) och var riktigt noga med att allt är i våg högst upp.
 
Tackar för svaren.

Jag tänkte satsa på stabbiga-bruk-metoden.
Tänkte göra så här, jag börjar med den högsta punkten och gör den så låg som möjligt med tunt bruk. Sen murar jag den lägsta punkten med stabbigt bruk och väger in den mot den högsta. Därefter försöker jag möta de båda punkterna, längs mursnöre och slangvattenpass.
Vad tro ni om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.