Håller hålet vatten året om? Isf gräv en damm, finns inget roligare och finare....
 
Tyvärr så gör den inte det!

Har pratat med vägföreningen igen och de verkar rycka på axlarna och sa att marken omkring är klassat som sumpmark.
Men det är väl inte så konstigt när allt vatten från vägdiket kommer till min tomt.
Nu är jag i kontakt med Värmdökommun och ska prata med trafikverket.
 
Klassat som sumpmark? Av vem då? Vad har det för betydelse för din del menar dom? Underligt argument? !
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Det roliga är att jag påpeka detta redan 2012 och fick då detta svar:

" Hej!
Vi håller på att ta in offerter på uppdraget att dika ur krondiket som finns utmed tomterna på Gäddkroken 1-7, upp mot v 222 med utlopo i Kroksjön. Sista dag för att lämna anbud på uppdraget är 30 september."

De resade sedan krondiket i skogen nångång därefter men det gjorde inget för mig eller grannen.

Och idag fick jag detta:

" Hej!


Ditt ärende diskuterades på styrelsemötet i måndags (20140407).

Fastigheterna mot Krondiket (område 61) är försumpad skogsmark enligt Skogsvårdsplan. Karta från Skogsvårdsplanen bifogas.

Med vänlig hälsning

Styrelsen"

Jag skickar bilden som jag fick av dem.



uploadfromtaptalk1397055091098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1397055107482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öh.. jaha? Men att skogsvårdsplanen säger det är väl inget annat än ett konstaterande? Hade det kalhuggits i morgon så hade skogsvårdsplanen nästa vecka sett annorlunda ut. Med detta vill jag ju bara säga att vad det står i den är ju bara en ögonblicksbild från när den gjordes och inte något annat, eller hur?

Det är ju inget naturreservat direkt? Hade man låtit allt bara stå så hade ju allt blivit sumpmark om inte dikena rensas. :banghead:
 
Redigerat:
Jag förstår vad du menar och jag håller med. För det är sumpmark för att dom gör det till det, men jag vet inte vad jag kan ställa för krav.
 
Men att skogsvårdsplanen säger hur marken ser ut är ungefär lika mycket värt som att det stod i tidningen, när det kommer till argumentation. :mad::rolleyes:
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Jo.
Jag ska försöka träffa dom vid nästa styrelsemöte, är det några andra som kan ge lite feedback?
 
Jag var och tog en bild på hur krondiket ser ut, det är överfullt.
Mycket riktigt så leds det vidare i ett rör under vägen till andra sidan som sen leds till ett annat krondike som också är överfullt. Man ser att det rinner väldigt lite vatten genom röret med tanke på hur mycket vatten det finns i diket.
Om ni zoomar in på bilden så ser ni mitt hus och studdsmattan.


uploadfromtaptalk1397151387903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JBA69 skrev:
Min gissning är att i och med att det är klassat som sumpmark så råder markavvattnings förbud. Gäller i större delen av södra Sverige!
[länk]
Mvh/Jonas
Det är väl inte skogsvårdsplanens klassning som ligger bakom ett sådant förbud? Om det däremot är klassat av länsstyrelsen eller naturvårdsverket kan jag köpa resonemanget. Jag har dock svårt att se hur den klassningen kan motiveras bara på grund av ett misskött dike?

För "vanligt" försumpad skog kan jag se vitsen med förbudet mot markavvattning. :)
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Brukar inte befintliga avvattningsdiken få fortsätta att skötas och användas?
 
Oldboy skrev:
Brukar inte befintliga avvattningsdiken få fortsätta att skötas och användas?
Jo, rensa är nog inga problem .. men nya får man inte anlägga.
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Jo, rensa är nog inga problem .. men nya får man inte anlägga.
Tack. Var väl det jag misstänkte.

Eftersom det här redan finns diken, fast uppenbarligen med dålig avrinning, så är det rensning som gäller, vilket då bör vara en framkomlig väg att gå för TS i sina vidare utforskningar. Det brukar väl vara de/den ansvariga för dikena/diket/avvattningen som ska ombesörja att de sköts/rensas?
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Pratade med Skogsvårdstyrelsen idag och de sa att min tomt är ingen skogsmark så det kan inte vara en försumpad skogsmark min tomt är en vanlig mark tomt.
Nu får jag strida med vägföreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.