Mikael_L
Ja dom där generella bestämmelserna som kommunerna brukar gilla att ställa upp för bygglovsfria komplementbyggnader utanför detaljplan tror jag inte skulle hålla för en rättslig prövning.
I lagen finns det nämligen ingen exakt begränsning, så att kommunerna försöker göra det enkelt för sig och själva sätta gränser tror jag inte är mycket värt i en överprövning. I alla fall om man har en bra jurist vid sin sida. :)

Bodde jag utom detaljplan skulle jag vara sugen att utmana kommunen. :D
Fast å andra sidan är det kanske inte frågor dom driver rättsligt, om dom nu är medvetna om bristerna i sina egna "regler".


Se sista stycket här:
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-inte-behover-bygglov1/

och
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...bygglag-2010900_sfs-2010-900/?bet=2010:900#K9
9 kap §6
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
injonil skrev:
haavard har ju just förklarat hur det hänger ihop.

Kommunens såkallade regler betyder inte mycket. Vi har samma lagstiftning i hela landet och det är kommunernas uppgift att se till att alla behandlas lika.

Att säga att "i vår kommun får man bygga 30kvm utan bygglov" är lika dumt som att i brottmål jämföra domar från tingrätter; "i vår stad får man knuffas i en krogkö".
Nja, haavard skrev också att "därefter är det upp till kommunerna att tolka lagen". Uppenbarligen så tolkar kommunerna lagen på olika sätt - eller snarare lägger in egna definitioner på det lite luddiga uttrycket "liten". Huruvida det sen skulle hålla för en rättslig prövning som Mikael L är inne på , det har jag ingen aning om och har heller inget intresse av det för tillfället. Min ursprungliga insats i den här tråden gällde enbart att besvara din undran om vad Mikael menade med "Om du bor utom detaljplan och s.k. samlad bebyggelse så är det troligen OK att bygga ett sådant tak utan bygglov." i inlägg 4. Jag återgav hur "min" kommun tolkar lagen och skrev att det troligen är lokala regler som gäller. Det verkar ju råda viss tveksamhet om det är lagenligt eller ej men eftersom lagen inte har en fixerad gräns så får väl kommunens tolkning gälla tills vidare. Oavsett så finns det visst fog för att hävda att TS säkerligen skulle kunna smälla upp ett tvåbilstak utan bygglov OM TS bor utanför detaljplan och det var väl snarast det som tråden handlade om och inte huruvida kommunerna har rätt att begränsa ordet "liten".

Misstänker att man kan hitta rätt många exempel på lagar där kommuner har tolkat enligt eget huvud så att säga...

Nu är det helg, over and out! :cool:
 
Som anknytning till första posten ville jag bara säga att boken släpper ollon.
 
  • Gilla
fnord
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.