Hej
Jag ska sätta in en extra inspektionslucka till grypgrunden i vårt hus. Vi har så kallat ergebjälklag, som i genomskärning består av ca 5-6 cm betong, sedan 20 cm frigolit sedan betong igen.

Som ni kan se på bilden så har jag försökt med en stenskiva och vinkelslip, men min vinkelslip klarar endast 6-7 cm djup och det räckte inte, för med klinker så är djupet närmare 7-8 cm ner till frigoliten.

Tänkte höra med er vad ni rekommenderar för maskin till håltagningen? Hålet ska tas under en trappa så jag har inte plats för några stora maskiner. Ska jag låna en vinkelslip som klarar större skivor eller finns det något bättre att hyra hos tex Cramo?
 
  • IMG_1615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som att det funkade bra med en vinkelslip så det är väl bara att skaffa en med större klinga. 230mm borde du klara av det djupet med?
 
Tack, får väl bli vinkelslip då. Hade hoppats att det fanns något som inte dammade så förbaskat och som var lite trevligare att arbeta med. Jag har alltid varit lite smårädd för vinkelslipen :)
 
Jag är långt ifrån någon expert på håltagning i stenmaterial, så ta det jag säger med en nypa salt.

Tror dock du kommer få svårt att hitta något som inte dammar. Måste vara hemskt att behöva göra det där inomhus!
 
  • Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
...jag tänkte mig i mina drömmar något sticksågsaktigt som klarar betong, det borde damma något mindre, men det finns kanske inte. Det är väl bara att bita i det sura äpplet, tömma rummet, tejpa igen dörrspringor, på med munskydd och köra på :)
 
Du kan ju hyra en stoftsug, dom har enorm volym så då kan du suga upp dammet direkt vid skivan.
 
Arbetet är utfört med stor vinkelslip och resultatet blev jättebra. Tack för alla tips!
 
Gott! Jag tror jag kommer behöva göra samma sak i huset jag flyttar rill efter sommaren. Hur löste du själva luckan sen? Jag tänker med uppbyggnad av isolering och tätning. Har du bilder på färdigt resultat?
 
AronD skrev:
Gott! Jag tror jag kommer behöva göra samma sak i huset jag flyttar rill efter sommaren. Hur löste du själva luckan sen? Jag tänker med uppbyggnad av isolering och tätning. Har du bilder på färdigt resultat?
Jag köpte luckan på K-rauta i Jönköping (ganska dyr, ca 2000 kr). Jag bottnar med en masonitskiva och har fått sytt en tygpåse som jag lagt isolering i så att det blir som en kudde jag trycker ner under luckan. Det går säkert lika bra med en sopsäck om man inte vill sy.

Lycka till!
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(...givetvis så hade jag otur och hålet hamnade precis där ett radiatorrör är draget :) . Men röret klarade sig oskatt och jag får plats att krypa ned ändå, så ingen större skada skedd)
 
Redigerat:
  • Gilla
HunterMartin och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett rackarns snabbt svar. Det blev riktigt tjusigt det där. Tur att vattenrören klarade sig också
Om jag fattar rätt angående isoleringen gör du alltså följande när du ska ned i grunden:

1-öppnar luckan
2-lyfter ut påsen med isolering
3-lyfter ut masonitskivan
4-kryper ned

Så den stora frågan, hur mådde grunden?
 
AronD skrev:
1-öppnar luckan
2-lyfter ut påsen med isolering
3-lyfter ut masonitskivan
4-kryper ned
Helt korrekt. Påsen är givetvis inte nödvändig men gör det lite bekvämare och att isoleringen inte smular sig när man kryper upp/ned ofta.

Tackar som frågar. Grunden mår numera utmärkt efter installerad sorbtionsavfuktare, 16-17 grader och 62% relativ fuktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.