Jag ska byta ut mina gamla garagedörrar till slagportar. Har ni några råd och tips? Jag har en ingjuten balk/vinkeljärn vid kanten där dörrarna ska vara men måste göra om dessa eftersom det är trasiga.
 
Ingen?
 
Mitt tips är att sätta dubbla karmskruvar på karmsidorna, 1st i bakkant av karmen och i st i falsen (som inte syns när dörren är stängd).
Då har man möjlighet att justera karmens "toe in & toe out" vilket kan vara bra då en garageport är såpass bred att den skapar en dragkraft i övre delen av karmsidan och en tryckkraft nertill.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Bra tips.:)
 
verktygsgurun skrev:
Mitt tips är att sätta dubbla karmskruvar på karmsidorna, 1st i bakkant av karmen och i st i falsen (som inte syns när dörren är stängd).
Då har man möjlighet att justera karmens "toe in & toe out" vilket kan vara bra då en garageport är såpass bred att den skapar en dragkraft i övre delen av karmsidan och en tryckkraft nertill.
Det där var in i helsike smart!
 
Bra tips. Jag har gjort samma på en vanlig dörr där huset var lite mer "konstnärligt" än dörrtilverkaren hade tänkt sig
 
Hur gör man när man gjuter in ett vinkeljärn vid tröskeln? Var köper man dessa? Hittade inget på nätet.

Sen står det att jag ska använda övermålningsbar siliconfog när jag sätter ihop karmarna. Vilken siliconfog är övermålningsbar? Måste väl vara latexfog de menar? http://www.jabo.se/media/8692/Monteringsanvisning Garageport.pdf
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.