Jag skulle nog titta på Bmw 320/520 Touring -98 och nyare.
Då det finns många fina billiga exemplar till salu , brukar dra 07-08 liter milen åker skönt och lastar bra.
Eller golf 3 kombi , Audi a4 kombi , Peugeot 406.
Alla begagnade bilar har sin svaga punkter där dom går sönder och det är ju lite beroende på vad Ts. vill och kan laga själv som valet borde bero på.
En del rostar mycket i karossen , andra sliter delar i framvagnen , oljeslukande motorer osv
 
sune73 skrev:
Rymlig & enormt praktisk bil med säten för sju om man vill eller ett stort bagagerum, du kan även fälla mittenradens säten och få en mindre dubbelsäng i yta. Funkar mao som familjebil, lastbil & husbil... allt i ett

OPEL ZAFIRA 1999 - 2004. Gärna en 1.8 med dragkrok.

Edit: Glömde skriva att allt i form av en sparbössa
Min sambo har fått ärva en sån från sina föräldrar, den har gått en bit över 35 tusen mil varav kanske en fjärdedel på grusvägar (tänk potthål var 10e meter). Den har dragit släp, fått agera semesterbil och använts till allt från att köra höbalar till att agera hundgård när de haft gäster. Den ser ut som skit efter att ha varit av vägen två gånger och körts genom ett buskage, sedan tvättas den endast inför besiktningen. Trots detta gick den genom besiktningen med blanka papper och (peppar peppar) startar alltid. Mellan 0.6-0.7 vill den ha med takräcke och i det skick den är i idag (nyckeln till takräcket har slarvats bort så de är numer permanenta).

Så min uppfattning är att de är skottsäkra så länge den ökända kamremmen byts var 6000 mil. Exemplaret i vår ägo borde med tanke på vanskötseln lämnat in handduken för länge sedan men tuffar troget på...
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
L
Opel zafira är i princip samma bil som Astra men annan kaross.
 
Köpte för ett antal år sedan en 850 glt som gått runt 20000 mil körde den till drygt 30000 mil. Skrotade den. Köpte nu en s70 glt med 22000 mil på planerar att nöta på den i kanske 10000 mil till. Dom har haft en sak gemensamt. Dom drar runt 0,85 - 0,9 liter milen och dom har kostat mig runt 0,5 kr per mil i reservdelar. Ej inräknat däck. Dom har varit praktiskt taget rostfria, man åker bekvämt och säkert. Den senaste kostade mig 10500 kr i inköp
 
Kan säga att jag är väldigt nöjd med hur min peugeot 406 har fungerat, galet billiga så tyvärr kommer min få reinkarneras via skroten då det börjar vara för mycket som snart behöver göras.
T,ex http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_406_St_2_0_Combi_53208421.htm?ca=15&w=1

Min har i dagsläget gått 33' mil, 2.0 HDi diesel -01.
Stora servicen ska göras, turbon börjar vara slut, handbromsen går inte att justera så den tar längre, draget glappar enligt bilprovningen och en handfull till med saker som bör fixas om jag ändå börjar lägga pengar på den.

På 9000 mil har jag bytt olja, några glödlampor och en styrled, billigaste bilen jag någonsin ägt (drar 0.55 blandat för mig) och skönt sitter man !
 
  • Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
Y
Sett några passat kombis nu, 1999-2000, 1.8T bensinare.. Är dessa okej eller är det varning?
 
Mikael_L
VW -99 2000, hmmm.
Är det inte varning för gnek-bärarmar fram på dom?
 
Y
Jo kan nog vara så, kamraten nämnde liknande. Att det var såpass vanligt så man kunde köpa hela kitt med bussningar å sånt. Fast bussningskitt borde väl finnas till de flesta bilar.
 
Bussningar är väl det typiska om servicen är gjord.
Jag är inne på min andra och nöjd med passaterna.
Dricker 0.8-0.9 i motorvägssnitt, billiga delar via tyskland och "alla runt hörnan" kan skruva på dom.
 
Vi har haft en passat -00a 1,8t som extrabil i 3 år och ca 3000 mil.
Har bytt skivor och klossar fram samt vanlig service.

Inga skumma framvagns-ljud alls

Bakluckan är sopslut däremot, mer rost än plåt kvar...
 
Min nuvarande är en automat -04 med 25k mil. Orginalframvagn fortfarande, lite sliten men inte bytesmotiverande än.
 
Y
Brukar ni avstå när ni ser att bilen haft många ägare?

Såg en fin Opel Astra nu från 2001. Kombinationen av att det mesta verkar bytt på den, ihop med att det hunnit vara 6 ägare, får mig att tänka att det är en problembil. Fast jag kanske får sluta betrakta bilar från början av 2000 som nya bilar. :)
 
Yrrol skrev:
Brukar ni avstå när ni ser att bilen haft många ägare?

Såg en fin Opel Astra nu från 2001. Kombinationen av att det mesta verkar bytt på den, ihop med att det hunnit vara 6 ägare, får mig att tänka att det är en problembil. Fast jag kanske får sluta betrakta bilar från början av 2000 som nya bilar. :)
6 ägare på 13 år tycker inte jag är speciellt farligt.
 
Det är väl minst 2 bilhandlare bland dom sex?
Ägarbyten som sker samma år jag lite misstänksam mot, annars inte om den är bra i övrigt.
Kolla repor i lack och rutor är ju ett knep för att kolla att mätaren inte är fixad tex.
 
M
corre skrev:
Kolla repor i lack och rutor är ju ett knep för att kolla att mätaren inte är fixad tex.
Hur ser man om mätaren är fixad genom att kolla repor och rutor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.