Edit: nu såg jag, är ju blind och trött, är väl trädgård och utomhus detta ska ligga i kanske? isåfall får ni väl flytta de dit om det går?

Nu vet inte om jag är i rätt avdelning? kanske är arkitektur delen kanske?
Men sitter och planerar, ritar och skulle vilja haft lite tips på hur ni skulle göra för att få till en snygg gård som säga. Ända som är klart är att ska ha ett garage på 10.2gånger 7.8m placerat nånstans. men hur skulle ni placera, saker, hus osv fär att få de snyggt om ni hade en gård som såg ut så här: vägen till vänster, skog till höger och grannar uppe och ner som säga som kanske syns lite på bilden
t1.jpg .
 
Redigerat:
Hur ligger väderstrecken?
 
typ söderut är nere på bilden, norrut är uppe på bilden kan man säga. väst så då är de vänster och öst höger, möjligen vridas lite så att söderut, dras lite vänster åt eller nåt.
 
Nu har jag lite svårt att tolka din bild, den ser mest ut som en nyplöjd liten årkersnutt, men...

Försök att skapa ett "gårdsrum" så att det inte verkar som att byggnaderna bara ligger utströdda på måfå.

Här är ett exempel, men det passar naturligtvis inte er, men kanske ger en idé om hur jag menar :)

Gårdsplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nejdå, du tolkar ganska bra är väl jag som beskriver dåligt. =) Tomten är åkern. =) på 4850m2. de lilla svart lägst ner på bilden är grannens hus t.ex. och lägst upp, syns väl inte, men där är andra grannen. Dem har sina hus närmast vägen iaf man själv ska dra in sitt hus åt andra hållet mot skogen på nåt snyggt sätt..
 
Aha, så det finns inte ens ett litet utedass på tomten :)

Ja då är det en del att bestämma.
För det är väl inte bara garaget som skall byggas?

Boningshus, övriga uthus...
Hur har ni tänkt er det hela?

Men, som sagt, jag tror på att skapa en "rumskänsla" av gården.

Vilken del av Dalarna är det?
 
Så här skulle du till exempel kunna bygga.

Men det beror ju på väderstreck, vindriktning,
vilka byggnader du planerar och mycket annat.

exempel.jpg
 
jepp =) finns ingeting på, bara åker som säga =) jag hade tanke så här, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, så kände att garage har jag nytta av, och det är ändå billigast att bygga jämfört med hus så börjar i den ändan. Men ändå ha hela planen klar så inte man bara ställer garaget mitt på och sen var allt kört för annat i framtiden. =)

De är en fin tanke, men blir en lång infart ;) och skulle nog vilja skärma av grannen lite ändå om du förstår hur jag menar och ha kanske ha de lite mer mitt på för sen vill nog ändå att tillgång bakom huset mot skogen för t.ex vet inte, växthus? kanske göra sig en lite trädgård och annat, känns lite fel ha de framför husen som säga.

Lilla Mora. =)
 
Precis som KoW säger: satsa på att få ett skyddat gårdsrum, vilket bör innebära boningshus och garage i vinkel med varandra. Sedan är ju aldrig någon form av enklare uthus fel. Det brukar bli utemöbler, trädgårdsredskap, ved, gräsklippare, skottkärra, virke etc etc som behöver bo någonstans under tak, framförallt på vintern. Det uthuset läggs då med fördel enl KoWs bilder.

Om du utgår från en sådan föreslagen uppställning, och sedan modererar läget på husen (alla 3) så bör du kunna förlägga dem så att de avskärmar båda grannarnas insyn.

Det är svårt att avgöra storlek/avstånd, men om "gården" får plats mellan grannarna så har du en poäng i att flytta det något närmare vägen av de skäl du anger.
 
Med tanke på de sista du skrev om avstånd osv, så kan väl lägga till, har mätt på karta då, så ungefärligt kan man väl säga att vid vägen till vänster är tomten 43m bred, vid skogen 37 om jag minns rätt? Norra linjen uppe på bilden är 133m, och södra nedre är 108m., ungefärligt då.så det blir smalare närmare skogen.

Men vi har nog ungefär samma synsätt. Skillnaden på bilden då är att som sagt, mer mitt på, iaf så man har bra med yta bakom också för framtida saker men inte trycka in sig för mkt mellan husen grannarna har. Annars så byggnaden lägst ner som är ritad tänkte jag vända på, så att port och den smala sidan är mot mitten. så att infart, grusplan och garaget formar typ ett L. För har också tanken sätta ett snetak driekt mot garagets högra sida, mot skogen och göra en carport där.
 
Det blir tight, men det bör gå.

Anta ex-vis:
Bostadshus 15x8m
Garage 10.2x7.8m
Uthus/förråd/vedbod/komplementbyggnad 8x4m
Avstånd fr tomtgräns 4.5mx2
Avstånd fr gavel bostadshus t garage och uthus 1mx2
Husuppställning enl KoW, fast med 90° roterat garage ger:
Total bredd = 38.8m

Huset mot grannen i norr (ovankant bild) får en trevlig södervänd långsida in mot gårdsplan. Dvs bra fika/grill/odlingsläge att ta vara på. :cool:
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
hehe =) får sätta lite fler pinnar och se hur de blir, har faktiskt t.ex dem måtten på garage, yttermått, men när satte upp pinnarna, kände, va litet de ser ut. visserligen en bil är max 5, möjligen en amerikanare kan vara lite längre. =) men kanske ökar på nån meter, får se. =)
Sen kan tillägga, att grannen i norr bryr sig nog inte, för, behåller dem sin 5-6meter höga häck får man iaf hjälp med avskärmning från dem, iaf halva gården. =))

huset kan jag mig tänkte lite mer i stil med en halv övervåning, typ sov och nåt rum på halva husdelen och sen öppet i nock andra halvan, om de går att göra på nåt snyggt sätt om det gör huset kort på längden te.x =)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.