Hej, vi tittar på lite olika taklösningar och olika markisföretag säger olika saker. Pergolamarkis, som vi är intresserade av, är markis där tygtaket går ut på skenor och längst ut är det två permanenta stödben. Max takyta vid fullt utsläpp ca 24kvm. Krävs bygglov även om det inte är fast tak? Läste något om över 15kvm men vet inte om just denna kan sägas innefattas av den regeln.
 
Hemmakatten
En markis är inte en permanent installation och torde därmed inte kräva bygglov.
 
Däremot kan permanenta stödben innebära att bygglov krävs? Fråga kommunen.
 
Jag har mejlat kommunen men ville ha ett snabbare svar och har därför ring och pratat med kommunen och fick då ok på det hela. MEN grannen har ringt och fått precis tvärt om. Varenda Markis kräver bygglov iom att våra parhus gör att vi är inom 4,5m från tomtgräns med vår planerade markis. Jag påtalade det (20cm från tomtgräns) i mitt samtal med kommunen. Tyvärr var jag korkad nog och tog inte namnet på den jag pratade med. Jag väntar fortfarande på skriftligt svar.

Oavsett så tittar vi nu på att bygga en friggebod på tomten inkl pergola. >4,5m från tomtgräns. Vi hoppas dock innerligen att vi kan få sätta fönstermarkiser utan konstigheter för förra sommaren hade vi över 35 grader inne. Vi behöver skärma bort solvärmen. Att vädra via alla fönster som inte ligger på södersidan räcker tyvärr inte.

Har någon annat tips förutom AC så är jag mer än tacksam.
 
Priset på en pergolamarkis brukar avskräcka mer än risken att behöva bygglov.
Mina föräldrar köpte en på 20m2 för ca 5 år sedan, den gick på 67000:-
Men som det kanske är även i ert fall
så var det inte ok att bygga ett riktigt uterum.
 
Det verkar inte uppenbart att närheten till tomtgräns skulle påverka om man behöver bygglov eller ej för en markis. Vidhåller kommunen det så tycker jag du skall be dom förklara vilken regel i plan o bygglagen de bygger detta på.
 
peternicklas
Zeke_Varg skrev:
Jag har mejlat kommunen men ville ha ett snabbare svar och har därför ring och pratat med kommunen och fick då ok på det hela. MEN grannen har ringt och fått precis tvärt om. Varenda Markis kräver bygglov iom att våra parhus gör att vi är inom 4,5m från tomtgräns med vår planerade markis. Jag påtalade det (20cm från tomtgräns) i mitt samtal med kommunen. Tyvärr var jag korkad nog och tog inte namnet på den jag pratade med. Jag väntar fortfarande på skriftligt svar.

Oavsett så tittar vi nu på att bygga en friggebod på tomten inkl pergola. >4,5m från tomtgräns. Vi hoppas dock innerligen att vi kan få sätta fönstermarkiser utan konstigheter för förra sommaren hade vi över 35 grader inne. Vi behöver skärma bort solvärmen. Att vädra via alla fönster som inte ligger på södersidan räcker tyvärr inte.

Har någon annat tips förutom AC så är jag mer än tacksam.
Vi monterade en sådan här för några år sedan.
http://www.moogio.se/utomhus/fonstermarkiser/vertikalmarkis/markilux869 Har även styrning för solljuset så den sköter sig själv. Vär är 6 m. bred, ska nu användas för 4-året. Du slipper bygglov och pelare samt att den är mer effektiv då den blockerar solljuset helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.