Vad är det rimligt att betala för att fälla oh forsla bort ett lärkträd på 10 m och en gran på 5 meter?

Är inte riktigt i den branschen om vi säger så.
Vi bor centralt i Gävle.

Vi fick först ett erbjudande på lärkträdet. Då skulle det kosta 9000 kr inkl bortforsling. Då skulle maskin användas.

Sen fick vi via en granne ett erbjudande om att ta ner lärken och granen för 6000 kr. Då ingick bortforsling men vi får flytta alla grenar själva tvärs över tomten.

Vet heller ej om virket är värt något och ifall vi då ska be att få dra av virkespriset på vårt pris.

Någon som vet mer om detta? Är det rimligt med 6000 kr för två träd?
 
Redigerat:
Ingen köper virke från villatomt, det är för stor risk med spik och annat.
 
Om något kan det väl tänkas bli ved...
 
Tycker det låter dyrt om inte träden står väldigt krångligt till. Mycket kvist på lärk men det borde inte heller motivera priset. Hade du bott närmare hade jag gjort det för fika om du fraktade bort det själv. ;-) Ska ta en gran hos en polare mot fika eller nåt, lär inte ta mer än en timme inkl fika. :-D
 
Om det är som min brors gran lär det ta mycket mer än en timme.

Den stod så till att det var inte möjligt att fälla den på normalt vis. Jag var tvungen att klättra upp och kapa den bit för bit. Ganska intressant så jag gjorde det iofs gratis ändå...
 
Allt beror ju på vilka risker det finns med fällning, om det bara är att fälla det så låter båda 9000 och 6000kr väldigt dyrt.
Om man måste klättra eller använda lyftkran så är det kanske mer rimligt...

Nu tycker jag att ett träd på 5 meter låter rätt litet, och 10 metersträd är ju inte så farligt stort heller, så det borde ju gå att fälla relativt lätt utan allt för stora risker... Om måtten på 5 respektive 10 m är höjden på träden då förstås...

Så för att lättare kunna svara på din fråga behöver du berätta om det finns hus eller liknande inom trädens räckvidd...
 
Bild på granen vore intressant. Nä 10 m gran är inte så stort men kan vara jobbigt ändå av andra anledningar.. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.