Ja jag läste i tidningen häromdagen och förstod det som att det var ett förslag, inte att det hade gått igenom. men när jag pratade med kommunkillen sa han att det var en ny lag from 1 juli.
Vi valde dock att låta vår ansökan gå vidare och inte vänta på att lagen träder i kraft..
 
Dom sk dikena är en del av vårat kulturarv, från när marker dikades ut och vattennivåer sänktes och blivande åkermark skulle dräneras då grävdes dessa Krondiken.
Om det är någon lag på g från 1 juli har jag inte hört, men det har under många år diskuterats om att få möjligheten att frångå strandskydd framförallt vid små sjöar och skogstjärnar för att kunna erbjuda attraktiva tomter vid vatten. Men det har nog aldrig blivit av på grund av att dels är det en lagändring och dels så måste det till en ny lag om strandskydd för våra kuster och större sjöar.
Möjlighet till dispens finns väl alltid om det finns godtagbara själ men generellt så är det svårt att få det. Har en bekant som fått avslag på det med några få meter på fel sida gränsen mindre en 10m så där blev det inget vid det diket.
 
Då har vi nog haft tur då :)
 
E Elliz skrev:
Hej!

Vi har tittat ut en lämplig tomt i Östergötland som vi vill bygga hus på.
Längs med tomten går ett större dike och tack vare det är tomten inom strandskyddat område. Diket är inte mer än 1,5 meter brett och i botten rinner lerblandat vatten.
Skickade in pappren om ansökan för dispens idag och vet att vi har ett par veckor av väntan kvar innan vi får svar, men är det någon här som har erfarenhet av att söka dispens från strandskydd?
Strandskyddet är satt till 100 meter från diket och vi vill bygga huset ca 40 meter ifrån diket.
Jag kan kanske förstå att det finns strandskydd längs med kusten och sjöar, men ett dike?
Allmänheten har inget intresse av diket (för bad osv) och någon vidare fauna och flora kan inte finnas, speciellt inte efter att hela diket grävdes ut med maskin för snart ett år sen.

Tacksam för alla synpunkter!
Mvh Elliz

Hej.
Fick ni dispans för strandskyddet för att bygga hus?

Med vänlig hälsning, c
 
E Elliz skrev:
Hej!

Vi har tittat ut en lämplig tomt i Östergötland som vi vill bygga hus på.
Längs med tomten går ett större dike och tack vare det är tomten inom strandskyddat område. Diket är inte mer än 1,5 meter brett och i botten rinner lerblandat vatten.
Skickade in pappren om ansökan för dispens idag och vet att vi har ett par veckor av väntan kvar innan vi får svar, men är det någon här som har erfarenhet av att söka dispens från strandskydd?
Strandskyddet är satt till 100 meter från diket och vi vill bygga huset ca 40 meter ifrån diket.
Jag kan kanske förstå att det finns strandskydd längs med kusten och sjöar, men ett dike?
Allmänheten har inget intresse av diket (för bad osv) och någon vidare fauna och flora kan inte finnas, speciellt inte efter att hela diket grävdes ut med maskin för snart ett år sen.

Tacksam för alla synpunkter!
Mvh Elliz
Hej. Fick ni dispans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.