Hej,

kommer lägga 100mm S200 för att bygga upp och isolera när vi gör om garaget till rum. Ovanpå en parkett, 14mm. Vi ska nyttja vår befintliga fjärrvärme och sätta en radiator i rummet. Kan vi fräsa ur i cellplasten för att lägga ner de två rören bort till radiatorn?

/mvh Fredrik
 
javisst men lägg rören under cellplasten dvs spåra in i överkanten utan under, det är inte säkert att golvet klarar den värmen som blir från en radiator. blir ju som golvvärme när du drar de under parketten. så risk att parkett torkar ut och spricker. så lägg värmerören först
 
hej,
börjar bli dags snart.. Kan det vara ett alternativ att spåra uppifrån men låt säga 5 cm djupt i 10 cm isoleringen, då ligger inte rören an mot trägolvet och vi slipper ha rören ligga underst mot den kalla betongplattan. (som ju inte är isolerad mer än 8-10cm i botten).

Kanske kan man komplettera med att ta spillbitar av isolering, såga till och lägga ovanpå rören i spåret och på så sätt "bädda in" rören i isoleringen?


/mvh Fredrik
 
Frebor02 skrev:
hej,
börjar bli dags snart.. Kan det vara ett alternativ att spåra uppifrån men låt säga 5 cm djupt i 10 cm isoleringen, då ligger inte rören an mot trägolvet och vi slipper ha rören ligga underst mot den kalla betongplattan. (som ju inte är isolerad mer än 8-10cm i botten).

Kanske kan man komplettera med att ta spillbitar av isolering, såga till och lägga ovanpå rören i spåret och på så sätt "bädda in" rören i isoleringen?


/mvh Fredrik
Spillbitar eller kanske fogskum är allra bäst? Ta en vass brytbladskniv när fogskummet härdat och skär bort överskottet jäms med ovansida cellplast
 
S200 vad skall du ha i rummet en stridsvagn vanli platta ligger runr s80 s100
 
Golvtillverkarna och cellplasttillverkarna rekommenderar mellan s150-200 under parkettgolv utan spånskivor. Kanske i överkant men har sett många här inne som säger att s80 eller s100 är för vekt i en sådan konstruktion.

Förresten är rummet för litet för en stridsvagn ;)

/Fredrik
 
S80 har jag under mitt golv men då har jag spånskiva på, polaren har parkett direkt på cellplast lagd 2011 och den lösningen är inte jätte bra, golvet hos honom knakar som det var byggt på 40-talet, så s200 är nog inte så dålig ide kostar ju inte så mycket mer än s100 på små ytor.

fogskum är den slöa personens verkyg, vi har ingen aning om hur den bryts ner eller hur formstabil den är sen innehåller de alltid isocyanater och det vill jag inte ha i mitt hus. så glöm fogskum, bättre att köpa en tunn cellplast run 20 mm sen lägga cellplast med utskärning underifrån för dessa. då blir de inte kalla av betongen och värmer inte upp golven
 
pjapen skrev:
fogskum är den slöa personens verkyg, vi har ingen aning om hur den bryts ner eller hur formstabil den är sen innehåller de alltid isocyanater och det vill jag inte ha i mitt hus.
Nuförtiden finns det isocyanatfritt fogskum att köpa.
 
pjapen skrev:
S80 har jag under mitt golv men då har jag spånskiva på, polaren har parkett direkt på cellplast lagd 2011 och den lösningen är inte jätte bra, golvet hos honom knakar som det var byggt på 40-talet, så s200 är nog inte så dålig ide kostar ju inte så mycket mer än s100 på små ytor.

fogskum är den slöa personens verkyg, vi har ingen aning om hur den bryts ner eller hur formstabil den är sen innehåller de alltid isocyanater och det vill jag inte ha i mitt hus. så glöm fogskum, bättre att köpa en tunn cellplast run 20 mm sen lägga cellplast med utskärning underifrån för dessa. då blir de inte kalla av betongen och värmer inte upp golven
Vi har väl väldigt gofd förståelse för både hur det bryts ned samt hur formstabilt det är. I många delar av världen isoleras hela hus med PU-skum (samma sak som fogskum).

Isocyanaterna finns bara under själva härdningstiden.
 
Knarrande golv uppbyggda med cellplast på betong, handlar nog mer om hur jämt underlaget är där man lägger cellplasten och knappast beroende på att man använder 200 i stället för 80. Men med ett hellimmat spångolv på så minskar risken men kan mycket väl knarra i iallafall. Garagegolvet är nog inte särskilt jämt så flytspackling rekommenderas.
 
Det är flytspacklat och tilljämnat!
 
Vilka verktyg rekommenderas för att hantera skivorna, att kapa dom och att spåra med?
 
Tips någon?
 
Kapa borde funka med den såg du har tillhands.
Spåra kan du göra på många olika sätt.Med fräs, såga två spår och karva ur, glödga en metall bygel och skär.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.