Y
Carport-3[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på göra en grusplan intill huset men ovan är ett himla fint BOK som släpper ner sina kottar, som inte heter kottar.

Klurar då på om man skulle haft ett enkelt tak som skydd, men jag anar att detta kräver bygglov?
Vad avgör om man får bygglov för detta?
 
15m2 får du bygga, om du inte har andra byggnader på tomten
 
Y
Ifall man vill ha större som klarar två bilar så är det bygglov man får ansöka alltså. hum.
 
Mikael_L
Om du bor utom detaljplan och s.k. samlad bebyggelse så är det troligen OK att bygga ett sådant tak utan bygglov.

I annat fall kan du använda 15m2 friggebodsbestämmelsen ifall du inte redan tagit den bygglovsfria arean i anspråk. Då kan du räkna arean mellan stödbenen som 15m2 och sen ha 1/2 meter ta utanför stolparna.
Dvs t.ex. stolpar på t.ex. 3x5 meter och därmed ett tak ovanpå på 4x6 meter är OK.
 
Mikael_L skrev:
Om du bor utom detaljplan och s.k. samlad bebyggelse så är det troligen OK att bygga ett sådant tak utan bygglov.

I annat fall kan du använda 15m2 friggebodsbestämmelsen ifall du inte redan tagit den bygglovsfria arean i anspråk. Då kan du räkna arean mellan stödbenen som 15m2 och sen ha 1/2 meter ta utanför stolparna.
Dvs t.ex. stolpar på t.ex. 3x5 meter och därmed ett tak ovanpå på 4x6 meter är OK.
Jaså, jag har alltid trott att det är takytan som räknas vid friggebodsbygge?
Eller är det någon skillnad att som i detta fallet är endast stolpar och tak?
 
Näpp, precis som Mikael skriver. Det är friggebodens ytterväggar som räknas så länge taket inte sticker ut mer än en halvmeter runt om.
 
Puuuust... här har jag gått runt och oroat mig i onödan att kommunen skulle komma och mäta... ;)
BH forum äger!!! (y)
 
Mikael_L skrev:
Om du bor utom detaljplan och s.k. samlad bebyggelse så är det troligen OK att bygga ett sådant tak utan bygglov.
Någon undrade om den här kommentaren men inlägget verkar ha tagits bort/försvunnit eller så är jag/min dator dum i huvudet.... Jaja, jag svarar ändå. :p

"Friggebodsregeln" gäller inom detaljplan. Är man utanför gäller andra regler, troligen lokala(?) I Ulricehamns kommun exempelvis, där min sommarstuga ligger, får man utanför detaljplan bygga ut max 20kvm eller bygga komplementbyggnad(er) upp till 30kvm utan bygglov. Oftast finns nog informationen på kommunens hemsida.
 
Nja, om det inte finns detaljplan är det samhällets regler som gäller.
 
Samhällets regler? Vilka regler syftar du på då? "Ställ inga frågor, hoppas på det bästa"....?
 
  • Gilla
Barna75
  • Laddar…
ToRy skrev:
Samhällets regler? Vilka regler syftar du på då? "Ställ inga frågor, hoppas på det bästa"....?
Kan vara den : Att inte sälja rusdrycker till fulla tonåringar på nystulna motorcyklar i tätbebyggda områden, kanske
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
ToRy skrev:
Samhällets regler? Vilka regler syftar du på då? "Ställ inga frågor, hoppas på det bästa"....?
Svea rikes lag. Kommunerna stiftar inga lagar.
 
Redigerat:
Så är det, men Svea rikes lag säger enbart att utomplans får man bygga en liten komplementbyggnad utan bygglov.
Därefter är det upp till kommunerna att tolka lagen.
 
injonil skrev:
Svea rikes lag. Kommunerna stiftar inga lagar.
Fast nu var det ju regler vi pratade om...? Hur som helst så verkar olika kommuner ha olika regler om just det här med komplementsbyggnader utanför detaljplan. I Borås kommun, granne till Ulricehamn i mitt exempel tidigare, får man bygga till 30 kvm utan bygglov. Det verkar alltså inte vara "samhällets lagar" som gäller utan lokala regler....
 
haavard har ju just förklarat hur det hänger ihop.

Kommunens såkallade regler betyder inte mycket. Vi har samma lagstiftning i hela landet och det är kommunernas uppgift att se till att alla behandlas lika.

Att säga att "i vår kommun får man bygga 30kvm utan bygglov" är lika dumt som att i brottmål jämföra domar från tingrätter; "i vår stad får man knuffas i en krogkö".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.