Johan_A_M
Hej,

har köpt hus (inte tillträtt ännu) med en hel del fukt i källaren. Vi ska såklart slita ner all träpanel och plastmattor som första åtgärd men jag funderar på om det är värt att slipa ner all akrylatfärg på väggar/golv och göra i ordning med silikat som jag förstått är mer "rätt". Huset är inte dränerat och vi planerar inte att inreda något av rummen i källaren till boende, utan ha förråd, tvättstuga etc.
Tacksam för tips och åsikter!
 
Du riskerar lite putssläpp och "blåsor" i färgen. Kan du leva med detta behöver du naturligtvis inte göra någonting.
Puts är trots allt bara ett ytskikt och har ingen betydelse för konstruktionen.

Personligen tycker jag dock att det ser tråkigt ut med denna typ av skador.
 
Men om man tar bort den gamla färg som är lös och lite till men inte tar bort allt; kan man måla med diffusionsöppen putsfärg eller liknande då?

Silikatfärg kräver tydligen att precis all gammal färg tas bort.
 
Johan_A_M
eviljava skrev:
Du riskerar lite putssläpp och "blåsor" i färgen. Kan du leva med detta behöver du naturligtvis inte göra någonting.
Puts är trots allt bara ett ytskikt och har ingen betydelse för konstruktionen.

Personligen tycker jag dock att det ser tråkigt ut med denna typ av skador.
Aha, jag trodde att akrylatfärg verkligen höll inne fukten om den väl hade kommit dit. Är nog som du dock, jag gillar ordning och reda och tycker att såna skador ser väldigt trist ut.
 
vi slipade ner allt och lagade det som hade släppt, målade allt sedan i nån vitt nyans och allt känns så mycket fräschare :)

Ett tips är att göra detta direkt innan ni flyttar in för det dammar utav bara !?!? trots dammsugare och utsug.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M skrev:
Aha, jag trodde att akrylatfärg verkligen höll inne fukten om den väl hade kommit dit.
Jo, den kapslar ju in fukten (förutom den som diffunderar utåt). Det är därför det blir "blåsor" i färgen.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Men om man tar bort den gamla färg som är lös och lite till men inte tar bort allt; kan man måla med diffusionsöppen putsfärg eller liknande då?

Silikatfärg kräver tydligen att precis all gammal färg tas bort.
Ja, det beror ju på hur hårt fukttryck man har.

I min källare har jag inte så stora problem med tillskjutande fukt. Av den anledningen har jag faktiskt målat mina putsade väggar med vanlig s.k. "källarfärg" (som går att måla på andra färger). Det är inte en silikatfärg, men den är ändå hyfsat diffusionsöppen, när den målas direkt på puts.

Jag har haft den i flera år och har ännu inte sett några problem. Men hade jag haft en fuktigare källare kanske den inte hade fungerat lika bra?
 
Om ni har problem med fukt utifrån är det bäst att göra något åt det dvs dränera. Sedan kan man måla med vilken färg som helst.
 
Johan_A_M
gnuttisch skrev:
vi slipade ner allt och lagade det som hade släppt, målade allt sedan i nån vitt nyans och allt känns så mycket fräschare :)

Ett tips är att göra detta direkt innan ni flyttar in för det dammar utav bara !?!? trots dammsugare och utsug.
Ok, det är så vi funderat på att göra. Vad slipade ni med? Sett lika olika förslag på slipmaskiner, det är ju rätt mycket yta som ska betas av...
 
Johan_A_M
krille09 skrev:
Om ni har problem med fukt utifrån är det bäst att göra något åt det dvs dränera. Sedan kan man måla med vilken färg som helst.
Det var vår utgångspunkt med, men efter lite rundfrågning så tyckte de som tittat på huset att vi skulle avvakta. Tror de resonerade att man med nedrivning av allt organiskt material och sedan upprustning av ytskikten som finns där kunde mäta om om något år och att det inte alls var säkert att fuktproblemet kvarstår. Vi får se hur vi gör, jag är helt öppen för dränering/isoleringstanken.
 
krille09 skrev:
Om ni har problem med fukt utifrån är det bäst att göra något åt det dvs dränera. Sedan kan man måla med vilken färg som helst.
Stämmer inte helt, fukten kan komma upp i väggarna via tex oisolerad platta.
 
Vi hyrde en betongslip.

Sen om ni värmer upp källaren så blir den torrare.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
gnuttisch skrev:
Vi hyrde en betongslip.

Sen om ni värmer upp källaren så blir den torrare.
Så får det bli! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.