haha =) jo, jag ska göra infart och garage med =) med på 4850m2 så blir det väldans mkt gräsklippning och tänkte, kanske kan göra nåt mer av ytan och testa odla lite också kanske. =)
 
roland53 skrev:
Nja, förslaget med potatisodling kommer sig att det inte var helt ovanligt att göra så (på 50-60-talet) första året för att förbereda jorden inför gräsmatta. Ogräs och speciellt gräsrot inte trivs ihop med potatis enligt "di gamle".
Exakt vad som gör detta vet jag inte, men jag har inte hört att det skulle fungera med andra "grönsaker" men det finns kanske någon har på forat som vet mer.:)
Det är väl inte potatisen i sig som inte ogräset trivs med utan att man bearbetar jorden och kupar med jämna mellanrum som gör att man odlade potatis först. Sen åt man väl rejält med potatis också. Du kan säkert odla zuchini eller pumpa istället över hela ytan och få samma resultat. Men du kommer inte kunna äta upp allt siom marken producerar. Vilket du kunde med potatis som har lång lagringstid. Iofs har pumpa lång lagringstid, men jag äter ialfall inte pumpa flera ggr i veckan.
 
Om det är så att man tänker odla på ytan innan man gör gräsmatta skulle ialfall jag odla ärtor eller liknande som gröngödsling. Kanske klöver som jag också har för mig är kvävefixerande.
 
Har gjort gräsmatta av åker med en vanlig motorgräsklippare. Bara att sätta igång och klippa, det är inte rocketscience direkt. Nu har vi en helt ok gräsmatta där. Fördelen med att det varit åker är att det oftast inte är någon mossa i botten.

Nu har vi åkgräsklippare och det gjorde skillnad på tidsåtgången. Nu tar det sällan över 1tim 50 min att köra över gräset på full fart med 42" klippdäck. :D
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Jag skulle nog också göra som så att är det högt gräs nu, klipp ner med en slåtterbalk eller med gräskniv på en röjsåg och sen räfsa bort det långa gräset. Sen kan man börja klippa med motorklippare på hög höjd, för att sen succesivt minska klipphöjden till mer normal klipphöjd. Blir helt okej matta av detta.
Min farfar gjorde på deras gamla sommarställe i skärgården med en stor lite ojämn gräsäng (gammal åker) på en del av tomten som så att han hade dit bonden som plöjde, harvade och vältade med traktorn, sen körde han upp ytan lite finare med jordfräsen och så sådde han ny gräsmatta direkt i lerjorden som var där. De hade jättefin gräsmatta i många år. Han klippte gräsmattan med en enkel Stiga motorklippare med sidoutkast. Någon åkklippare var inte aktuell då farfar var av gamla rangen gubbar som tyckte grejer skulle vara så enkla som möjligt.:)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
om jag skaffar en gräsklipppare så behöver jag inte slå nåt just nu. Gräshöjden är ju just nu typ max 10cm. =) Tack för alla tips- =)
 
peternicklas
Om jag förstår dig rätt så har du köpt en stor tomot för att bygga hus mm. på? Jag hade avsatt runt 1000 kvm runt hus mm. och gjort en riktig gräsmatta där. Bort med det gamla och sedan sått nytt gräs. Övrig yta klippt ner och hållt det nere. Sedan varje år tillreda en ny yta och sätta potatis, grönsaker mm. Denna yta kan sedan bli ny gräsmatta. Har man små barn så är en gammal åker kanske inte så skön att gå och krypa på för barn då det är en mycket grövre grässort. Du kan även klippa ned den övriga ytan och sätta en robotklippare på den och hoppas på att gräset förnyar sig om det klipps och hålls kort.
 
Precis. Fast är väl kanske inte det största problemet just nu då, ska ju gräva för infart och andra saker först. Sen får man se vad för ytor som blir kvar. Men vill ändå kolla om det fanns sätt att få fin gräsmatta utan att behöver lixom gräva upp allt ungefär. Och det där med sätta potatis har jag väl inget emot att göra på en del av ytan och testa se hur man lyckas få nå bra potatis även grönsaker, trädgårdsland får säkert plats på den ytan. Så det var ingen dum ide. Om jag hinner plöja och annat man måste göra innan det är för sent att sätta? har ju inga verktyg just nu heller? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.