jixxer skrev:
Motorssågskurs behövs ju inte på din egen skog (än iaf).
Om man står som ägare av fastigheten man sågar på, är det inte olagligt att inte ha tagit motorsågskörkort. Sen om det "behövs" för sin egen och andras säkerhet är ju en annan fråga.
 
Jag får sälla mig till de Stihl-iga... Sällsynt driftsäkra, både min egen lilla va-den-nu-hette... och grannarnas större maskiner, som får gå hårt i egna skogar och på vedbacken. (y)
 
Den behövs ju alltid kan jag tycka med det är ju en bra kurs o ska man hjälpa nån utanför närmaste familjen så måste man ju ha den.
 
Husqvarna 550/560 xp el xpg om du vill ha värme i handtag, kungarans såg, själv kör jag en 346xp som är föregångarn till 550xp
 
Köp en HVA 242XPG på Tradera. Så bra skick du kan hitta. Denna är för kvistning och fällning upp till 25 cm med 13" svärd. Sedan köp en HVA 262XPG med 15" svärd för grövre fällning och sågning på vedbacken. Eller en HVA359 som är en enklare men dock proffssåg. HVA 372 är också bra för vedbacken.

Hur kör du ut timret? Traktor, ATV eller hyr du in en skördare? Fäller du med såg och det är mycket grovt behöver du en grov såg för fällning och en lite mindre för att hoppa runt bland grenarna och kvista.

Naturligtvis funkar Stihl lika bra men köp absolut inga amatörsågar som Partner eller Stiga. Bättre med sliten proffssåg än en ny amatörsåg. Sedan rekommenderar jag att du kör med 1.5mm kedja i stället för 1.3.
 
M
Längre svärd än 13" tror jag inte man i sverige har behov av mer än vid vedkapning och något enstaka mastodont-träd. Jag har en gammal Stihl 021 med 12"-svärd och har inga problem att fälla en gran med 40 cm i diameter.

Jag sneglade lite på en husqvarna 435 när jag för ett år sedan behövde en billig såg för fällning/kvistning men blev avrådd att köpa den av motorsågsäljaren då de slutat ta hem dem. För många som gick sönder och behövde garantireparationer sa han. Eftersom jag gillar stihl så kirrade jag en begagnad 021'a. Det har jag inte ångrat en halv sekund. Än.

Begagnad profssåg is the shit, lämna in på service efter köp och njut sedan över att ha riktiga grejjer som håller.
 
Redigerat av moderator:
13" räcker, jag håller också med om begagnad proffssåg om man inte kan dra av den på fastigheten. Kör själv en Hq 353G etech, mycket trevlig proffssåg. Köp inte en för stor såg, det blir bara jobbigt efter några timmar vilket ökar risken för skador.

Glöm inte skyddsutrustningen! :O
 
Håller också med om 13" svärdet räcker. Har en mycket gammal jonsered med 15" svärd och den är inte framme många gånger.

Även på vedbacken är det bra att ha två sågar så att man kan köra varannan tank och den ena hela tiden kan svalna.
 
M
Proffsbutiker och serviceställen har ofta ett gäng begagnade sågar liggandes, då kan man handla begagnat, nyservat och avdragsgillt. Oerhört kostnadseffektivt. På ett maskinserviceplejs nära mig har jag sett 3-4 gamla 242XP(G) och lika många 346XP(G) på hyllan samtidigt, men de försvinner fort. Bra sågar. Ser man inget i butiken så fråga efter begagnade motorsågar. De brukar ha en verkstad bortom butiksdelen där de ligger.
 
Ny eller beggad Jonsered, Husqvarna eller Stihl, 40-50cc. Köp till några extra kedjor och bra fil och se till att du har några nyfilade kedjor med dig i skogen. Extra såg är nog inte heller så dumt att ha, för jag antar att du vill kunna fälla och köra fram timret vid ganska samma tillfälle utan att behöva vänta på reservdelar och rep om nu din huvudsåg mot förmodan skulle strejka. Den kan ju även tjänstgöra som såg till en eventuell medhjälpare i skogen.
 
Och ett extra svärd är bra att ha med sig tillsammans med extra kedja ut i skogen. Man kan nypa fast sågen så illa att man måste skruva loss svärdet och montera ett nytt för att kunna fortsätta... har jag hört.. :rolleyes:
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Jag köpte en Husqvarna 55, sågar 20-30 kubik per år och är grymt nöjd. En tåligt och robust maskin.
Köpte den ny och det är inget jag ångrar.
 
Tänkte bara tillägga, köp något av proffsmärkena, men ta någon där det finns en bra nasare på orten!
Jag råkar ha tur att ha både en suverän HQ och Jonsered återförsäljare på nära avstånd. Så för mig är det hugget som stucket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.