Håller på med lite planering till utbyggnaden av vårt garage. Med tanke på att man vill ha lite takhöjd så funderar jag på detta med limträbalkar. Har kollat på lite dimensionerings tabeller, men har lite frågor.
Utbyggnaden blir 7m x 9,7m
Bor i Blekinge.

I nocken tänkte jag ha en nockbalk med måtten 115x630x7500

Som balkar tänkte jag ha 56x225 cc1200 a 12st

Balken ska vila på 2 limträstolpar på 115x115.

Är det något som verkar fel eller har ni några tips på dim.

Mvh
 
Rekommenderar att du gåt in på www.moelven.se (http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/Dimensioneringsprogrammet/) där har de ett beräkningsprogram du kan nyttja.
Bara välja vilken balk du vill beräkna, ange lite grundfakta och vips så får du ett antal förslag på lämpliga balkar.
Räknade lite snabbt på nockbalken
Ronneby, tegel med isolering i taket, 27graders lutning 7m lång 10 brett. Fick förslaget 115*630 så ditt verkar stämma.
Som balkar föreslås 66*315 eller 90*270
Räknat pelarna till 4 m långa(osäker på hur hög den blir) och 65 kN last och då föreslås 90*270 eller 115*180.

Men gå till sidan och mata in dina värden så får du fram bra tips/alternativ.
 
Redigerat:
Min far har också såhär med två grannar. Dom kör att grannarna står för pump och hydrofor och min far för driften.
 
Kul att se att trådar blandar sig.
 
huggan skrev:
Min far har också såhär med två grannar. Dom kör att grannarna står för pump och hydrofor och min far för driften.
Say what?
 
Vad är det för konstigt?
 
Att man skriver rätt inlägg men i fel tråd och sen när man kommenterar det är man inte ens så vaken och tycker inte det är konstigt alls.

Men nu ser jag mitt fel.


Stackars dom i den rätta tråden som inte fick läsa mitt fina inlägg.


PS. brukar spamma rapakalja för att få ut många inlägg .ds
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.