Har blivit med ny lägenhet och tänkte hyffsat snart göra om badrummet.
Jag har inte tidigare sett denna typ av rör som går ut genom golvet utanför väggen. Rot renoveringen gjordes ju för alldeles för många decennier sedan.

Hur löser man detta? Att en röris får hyras in är självklart men jag ser ingen direkt enkel lösning på problemet. Att bygga in dem skulle även innebära att man byggde in kopplingar.

Tanken är att duschen ska vara centrerad över dessa rör.

Som ni ser så är det oerhört bra tätat bakom badkarat helt enligt dagens branchstandard:)
n. bild-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De kommer upp från golvet och går in i väggen. Var går de vidare sen? Inom badrummet eller till angränsande kök?

Som du säger kan du ju inte gjuta in dem. Hade det varit ditt eget hus och du haft en VVSare du litat på kunde du nog ha gjutit in en bra presskoppling, men här kan du ju råka ut för problem med föreningen om du gör det. Och du får inte heller ha duschen rakt över dessa rörgenomföringar.

Föreningen har inga planer på att renovera badrummen, inget stambyte i sikte? Du drar de ju ofta om vattenrören också. Bor du på nedersta våningen är det inte alltid omöjligt att dra upp nya rör från källaren även om föreningen inte ska göra det för alla.

Vad finns bakom rören? Är det ditt rum kanske du kan göra en inspektionslucka därifrån och sedan sätta upp en ny vägg med skvallerhål utanför duschutrymmet framför rören? Då kan du dessutom göra en nisch till schampoflaskor ovanför rören. :)

Annars är det enkla svaret duschkabin...
 
Andreas Lundgren skrev:
De kommer upp från golvet och går in i väggen. Var går de vidare sen? Inom badrummet eller till angränsande kök?

Som du säger kan du ju inte gjuta in dem. Hade det varit ditt eget hus och du haft en VVSare du litat på kunde du nog ha gjutit in en bra presskoppling, men här kan du ju råka ut för problem med föreningen om du gör det. Och du får inte heller ha duschen rakt över dessa rörgenomföringar.

Föreningen har inga planer på att renovera badrummen, inget stambyte i sikte? Du drar de ju ofta om vattenrören också. Bor du på nedersta våningen är det inte alltid omöjligt att dra upp nya rör från källaren även om föreningen inte ska göra det för alla.

Vad finns bakom rören? Är det ditt rum kanske du kan göra en inspektionslucka därifrån och sedan sätta upp en ny vägg med skvallerhål utanför duschutrymmet framför rören? Då kan du dessutom göra en nisch till schampoflaskor ovanför rören. :)

Annars är det enkla svaret duschkabin...
Vart de tar vägen sen vet jag icke, men iaf mot grannen så alla alternativ med inspektion bakifrån går bort. Vill ju extremt ogärna sätta in duschkabin. Och föreningen har inget planerat samt är till obefintlig hjälp när det kommer till denna fråga. Får dock dit en röris imorgon, får se vad han säger.
 
Du kan inte ha duschen någon annanstans och ha kommod som döljer det där?
 
Tänkte uppdatera lite vad rörmokaren uttalade sig kring. Alternativet var att bila ner en bit, bocka rören, svetsa på nya, dra genom golvet och upp bakom kommoden där det blir inspektionslucka. Föreningen gick med på den lösningen.
 
Låter bra. Men skumt att de gick med på att skarva röret, det går mot Säkert vatten (Om det inte finns inspektion även där)
 
Jo men det var att välja mellan pest eller kolera. Jag vägrade ha duschen någon annanstans då jag vill ha tvättm och tork i ena änden. Iom att badrummet är 50 år gammalt och tätskikt saknas helt bakom badkaret så är de nog bara glada att det görs om.
 
Då är det bara att tacka och bocka för brf :D Se till att få det dokumenterat av brf att du fått grönt ljus då det inte är fackmmässigt att foga dolt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.