Flyttade in på ett gammalt torp från slutet av 1800-talet. På torpet fanns det under ett av uthusen en gamla jordkällare innehållande blåbärssylt från -72 och den var inte i skick att användas. Men eftersom jag gärna vill ha en jordkällare att lagra öl och mjöd i så var det ju bara att hugga i. Frugan var inte helt motsträvig eftersom jordkällare kan hussera andra saker än alkohol.

DSC_0069.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7201.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordkällaren inhöll ca 3 kubikmeter jord som hade letat sig in genom åren och en del stenar som de hade byggt upp golvet av. Bara att greppa spade spett och skottkärra.

DSC_7676.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7678.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_7802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunde jag konstatera att jordkällaren är byggd på berget med mycket av stenen av granit. Taket består av ca 30cm tjocka granitstenar som löper över hela bredden. Troligtvis byggd i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet.

Tillbaks med en del sten och 11-16 kross eftersom jag vill ha ett dränerande lager då vatten säkerligen följer berget in i jordkällaren.

DSC_7865.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7872.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så jag tar och murar tillbaka några stenar som lossnat på insidan och bättrar några fogar. Använder ett B-bruk eftersom nästan alla fogar redan har bättrats med sådant på 60-talet. (Om inte allt murbruk som använts är från då.) Försökte att göra det i samma stil som tidigare för att få en gammal känsla.

DSC_7878.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror de flesta som tittat in i en gammal jordkällare har konstaterat att de gamla trähyllorna som var vanliga alltid möglar och ruttnar sönder på grund av klimatet i en jordkällare. Så min tanke är att bygga ett hyllsystem som klarar fukten. Eftersom det inte blir minusgrader i en jordkällare så klarar man sig från frostsprängningar också.

Jag formar för en betongklack att mura upp hyllorna på. Fyller i lecablock och sten för att minimera betongåtgången eftersom jag blandar betongsäckarna med visp i hink. (Borde verkligen skaffa en tombola) I med lite armeringsjärn och så hålla sig ifrån att glätta för fint så att det inte passar in i den gamla stilen.

DSC_7889.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7895.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7915.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med formen riven och allt rakt och fint så är det dags att mura upp hyllplanet.

DSC_7924.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7931.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_7933.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick fundera länge innan jag kom på hur jag skulle kunna använda lecablocken som hyllplan och fortfarande få det att hålla. Men med minst två 10mm armeringsjärn fastmurade under de översta lecablocken så gick det fint. Var minst sagt lite pyssel att mura in lecablocken mot den inte alls raka befintliga väggen. På en del ställen byggde jag en träform under för att hålla upp det tills bruket brännt.

DSC_7940.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med allt på plats så var det dags att puttsa det. Efter puttsningen så använde jag en borste för att få rätt finish på det.

DSC_7994.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle visa frun hur fint det blev och undrade varför hennes skor pös så. Det var dock inte hennes skor utan en huggorm som låg precis inanför ingången och försökte skrämma bort oss! Den tyckte säkert att det blev en perfekt bostad det här..

DSC_8017.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Puttsat och klart var det dags att ge sig på dörrarna. De gamla var fullständigt ruttna och även nedre delen av dörrkarmen som legat under "marknivån" var så skadad att det var omöjligt att fästa gångjärnet. Ville inte riskera att rasera källaren så valde att byta delar av karmen.

DSC_8032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fram med planhyveln och lite brädor... Byggde in 20mm frigolit i dörren så den består av 20mm dörrspegel, 20mm trä, 20mm friglit och 20mm trä. Gångjärnen var i fint skick och tur är väl det annars hade det varit till att gå till smeden och få ett par nya för de yttre gångjärnen är satta i granit.

DSC_8029.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen har inte en rät vinkel så fick hänga upp dörren på plats och måtta för dörrspegeln och sen ta ner den igen.

DSC_8040.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_8051.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är lite glad man får dörren på plats med en dörrspegel som passar men inte har en rak vinkel. Notera ventilen i dörren. En jordkällare ska ha en inluftventil och en utluftventil längst in i taket så att det blir självdrag.

DSC_8056.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag rev ytterdörren fann jag till min stora glädje att gångjärnen till ytterdörren var både snygga och i fint skick. Lite stålborste och en del olja så var de prima.

DSC_0597.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i väntan på trädgårdsland och något mer än de morötter vi fått så får nu mest drycker husera i jordkällaren.

En bild från i höstas några dagar efter puttsen var gjord. Därav inget på bänkarna.
DSC_8060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild från idag. Med Blåbärsmjödet lagrandes i Ekfat. :) Som man ser så är det ganska blött och jag misstänkte redan från början att smält och regnvatten nog följer berget ner i källaren. Så det blir att dränera ett dike ovanför huset för att minska vattenhalten i jordkällaren.
DSC_0599.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är takhöjden inte den bästa men om man sitter på bänken fungerar det utmärkt.

DSC_8595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det kostade ca 7000kr i matrial. Men då fick jag tegelrören och en del av lecastenen.
Tidsåtgången är ca 200 timmar. Inkluderat att skotta ut 3 kubikmeter jord. ca 80 timmar är tillverkande av dörrarna. Men de kanske överarbetades lite och hyvlades med rikthyvel...

Kan tilläggas att de 3 kubikmeterna med jord nog borde återfyllas på jordkällaren för att isolera den. Det var nog där jorden var från början. Med vintern uppvisade jordkällaren som lägst +0,5 grader och det är ju lite lite. Särskilt som det varit en ovanligt mild vinter. Blir att bygga ett par murar utanför ingången och få upp mer jord.

Ovanpå jordkällaren tänkte jag renovera huset så det blir bättre isolerat. Tanken är en relax och bastu med panoramafönster ut mot åkrarna.
 
  • Gilla
Livhusar77 och 28 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! (y)
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Snyggt!
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Instämmer med övriga, snyggt! Har du rånat Brewdog förresten?
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Känns som rätt person att äga en jordkällare, fylld o fin!
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Vad kul det är med så mycket bilder! (Fast ormen hade jag gärna sluppit se, fötterna lyfter på sig direkt)
 
Tack för svaren.

Nej inte rånat Brewdog även det säkert blivit billigare så. Kan verkligen rekomendera deras alkoholfria Nanny state som verkligen smakar öl!
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Inspirerande! Mycket inspirerande!
 
Snyggt, tack för insperationen (y)
 
Snyggt och tack för att ni bevarar det gamla. Öl är hälsa, hälsa ofta.
Lagring ger en helt ny dimension, mer värt än 7 papp.
 
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
Snyggt! Kul att läsa. Gött att se att en jrodkällare används till något viktigt och inte bara en massa morötter :)
 
Riktigt kul att se bilderna! Roligt projekt!
 
I somras så fortsatte jag lite på bygga på jordkällaren. Den är lite för kall på vintern och lite för varm på sommaren så det behövs mer jord mot den. Tanken är att efter den här gjutningen bygga två murar och fylla upp så att den isoleras bättre.

DSC_4371.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_4379.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutningen gjordes samtidigt som det byggdes på huset ovanpå. Det kan man se i den här tråden.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/248465-bastu-och-relax.html

DSC_4391.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_4459.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_4467.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lade jag skiffersten i gjutningen för att få till känslan.

DSC_4470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den konstiga träställningen på sista bilden är en arbetsställning.
 
Hur ser det ut nu då?
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Ja, jag borde uppdaterat. :surprised: Har murat upp två murar vid sidorna av dörren för att kunna fylla upp. Tyvärr kom ju vintern även den inte är så kall så är det ju inte riktigt läge att göra klart.

Jordkällaren var lite kall förra vintern så jag tänkte det vore bra med lite mer isolering. Det är isolerat under uteplatsen till höger om jordkällaren och det är isolerat lite till vänster under jorden och det är isolerat bakom murarna.
e20151225_131712 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda som hänt på insidan är att jag har stökat ner lite. Mjöd till höger och långsamt torkande pilbågsämnen av syren till vänster.
e20151225_131712 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kela Rosén och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.