Hej. Vi har precis fått våran villa rest i ett ny etablerat område.
Våran granne mitt emot har precis börjat med mark arbetena
på sin tomt.

Naturligtvis visade det sig att han hade berg på sin som han måste
spränga bort.

När jag hör ordet spränga blir jag självklart nervös.
Nu vänder jag mig till er kära experter. Bör jag vara orolig?
Sprängnig kommer att ske från 20m till 50m bort från vårat hus.

Att tillägga så är vårat hus byggt på en torpargrund och är byggt i trä.

Tack på förhand
/Andreas
 
Hur ser markförhållanden ut i övrigt?
både vid ert hus, mellan husen och vid nybygget?

prata med entreprenören och fråga när besiktning av ditt hus kommer utföras.
det är byggherrens ansvar att se till att det blir gjort. Sprängaren är skyldig att anpassa laddningar och sprängsätt efter både markförhållanden och konstruktionen på ert hus.
 
Klart du bör vara orolig.
Eftersom du inte kan förhindra sprängningen blir ditt jobb bara att se till att ditt hus blir besiktigat före och efter.
 
Om firman som spränger är seriös ser dom till att göra både för- och efterbesiktning. Det ligger helt och håller i deras intresse eftersom dom har ett strikt ansvar gällande sprängskador på kringliggande fastigheter.
 
haavard skrev:
Klart du bör vara orolig.
Eftersom du inte kan förhindra sprängningen blir ditt jobb bara att se till att ditt hus blir besiktigat före och efter.
Förstår inte varför TS skall vara orolig. Man förutsätter väl att sprängaren kan sitt jobb. Självklart skall huset ändå besiktas. Troligtvis inga problem då TS hus inte står på berget om det är rätt utfört.
 
Avståndet för besiktningen beror på markförhållanden, berg 50 m lera 100, har du någon fastighet mellan din och sprängningen så är de inte säkert du får varken besiktigat eller en vib mätare,

Ser att du bor i Uppsala, får man fråga vilken sprängfirma som är där?
 
RoBo skrev:
Förstår inte varför TS skall vara orolig. Man förutsätter väl att sprängaren kan sitt jobb.
Själv förutsätter jag sällan att folk kan sitt jobb. Om folks klumpighet kan gå ut över mig - då drabbas jag oftare än vad jag tycker är kul.
 
Lägstanivån på kompetensen i sprängaryrket brukar vara hög, ja skulle säga att du har inget att oroa dig över
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
C
Jag håller med om att lägsta nivån är hög bland sprängare. MEN eftersom jag jobbat i försäkringsbolag har jag sett vad som hänt...... se till att få besiktat före o efter.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.