Hej!
Jag undrar vilka slags penslar är att rekommendera för inoljning av trä/ plywood. Kolinsky-mårdhår? Dessutom undrar jag vad man använda för att rengöra dem efter användning?
Tack för svaret!
 
S
är det till att olja möbler och liknande?
 
Jup.Och ville helst återanvända penseln, inte slänga den..
 
Ursäkta: det är mer för ny, obehandlad trä. Så inte för uppfräschning eller dyl.
 
S
jag tänker att kolinsky-mårdhår pensel är för fin för möbler :)

finns ju många möbelsnickare här. jag är bara vanlig snickare. å jag använder bomullsduk eller svamp.
 
S
eventuellt bara handskar och massera in oljan.
 
Jå, Kolinsky menade jag inte på allvar..;)
Använde också bomullsduk hittills men vid behandling av ändträ har jag oftast mer olja på bordet/i trasan än på träet. Därav frågan om pensel. Tack för svaret iaf.,SBH.
 
S
jag tror att du kommer få svar om pensel.
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Ottossons färgmakeri säljer ju lite finare penslar. Inget jag har provat men du kan ju alltid ringa dem och höra vad de rekommenderar.

http://www.ottossonfarg.com/sv/vara-produkter/ovriga-produkter/penslar.aspx

Själv är jag så otroligt dålig på att göra rent penslarna så de får inte vara för dyra. Jag brukar bara ta något som finns inom räckhåll, dock inte de billigaste sorterna. Oftast har jag nog använt lackpensel från Anza eftersom jag haft ett gäng sådana i lådan. Men till olja har jag mest använt trasa eller "sudd". Sudden gör jag genom att lägga trassel i en trasa och sedan göra ett knyte med hjälp av ett buntband. Jag har inte riktigt provat ut bästa trasan eller fyllningen ännu, det var egentligen tänkt för lite experiment med shellack polering.
 
Redigerat:
Tack,Jac! Ideen med trasa och trassel är ju rätt bra. Jag tror jag går till vår närmaste måleri och fråga dem.
För större ytor har jag ett bra system men för 'detaljarbete' saknar jag en vettig lösning.
Önskar dig/er en trevlig helge!
 
Att pensla olja är inte det optimala efter som det är svårt att hitta en pensel som kan förvara mycket olja i sig samtidigt som det inte droppar om den. Men jag tänker mig en pensel med mycket borst, syntet eller natur har jag ingen aning om
Svamp är det bästa tycker jag den uppfyller alla kriterier. Wettex duk funkar också bra. Förvaras i en tät plåtburk, vilket inte är lätt att hitta.


pär
 
pär h skrev:
Förvaras i en tät plåtburk, vilket inte är lätt att hitta.
Tom gammal färgburk? Eller bränn upp den när man är klar.
 
Blomspruta vill jag minnas att Martin Timell tipsade om för många år sen.
 
Jag kör med Anza Elite till allt. Bra prestanda i förhållande till priset och skön att jobba med. Undvik billiga penslar pm du inte gillar att plocka hår. :D
 
VI har kört med blomspruta till Teakmöblerna, funkar kalas. Det är väl rekommenderat att jobba utomhus för det blir ju lite oljedimma som kanske inte är så bra att andas in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.