undine
Hej!

Jag undrar vad egentligen syftet med en vind är? Det känns som att det bara är en massa problem med att ha en vind. Mögel, cirkulationsproblem, möss, getingar, bla bla bla. Kvittar hur mycket man tätar och sätter insektsnät etc., så tar sig alltid djur och insekter in.

Varför inreder man inte vinden och har det som bostadsutrymme? Finns det några risker med att göra en kallvind (klassiskt 70-talshus i mitt fall) till ett inrett rum? Behöver man ens en vind?
 
Om man tittar på vår vind så ser man direkt att det finns ett behov. Vi hör dock till dem som inte är alltför duktiga på att slänga saker och dessutom inte har jul- och påskpynt framme året om ;-)
 
Mikael_L
En fördel med vind är att det ger en mycket god inspektionsmöjlighet av hur taket mår.

Jag vill inte påstå att denna fördel är så stor att det bör förhindra annan användning, men en fördel tycker jag åtminstone att det är.
 
Ja, om du inreder "vinden" så flyttar du "kallvinden" närmare ut mot yttertaket där du då har luftspalt och isolering under yttertaket.
Det är samma problem "Mögel, cirkulationsproblem, möss, getingar, bla bla bla. Kvittar hur mycket man tätar och sätter insektsnät etc., så tar sig alltid djur och insekter in"
fast det blir svårare,ja rent av omöjligt att inspektera och åtgärda eftersom det blir ett litet och trångt utrymme.....;)

Tvåa på bollen :mad:
 
Mikael_L
roland53 skrev:
Tvåa på bollen :mad:
Men nåja, mer utförligt svar med ytterligare info. Inte bortkastat mao ... :)
 
undine
Haha tack alla :)

Jag hade också lådor på vinden innan men fick fy fy fy av Anticimex. Så nu har jag tagit bort allt bråte och ställt det i ett sovrum istället.

Ah ok, kolla hur taket mår alltså. Bra idé, inte tänkt på det.
 
Jag har en fantastisk vind, som jag inte skulle vilja vara utan!

Enplanshus, men med 28° taklutning, för det är krav i detaljplanen.
Med 100 mm isolering ovanpå råsponten + ånggenomsläpplig takduk = "klimatvind".
Där är alltid "varmt" och torrt, dvs några grader varmare än ute, och aldrig över 60% RH.
Bra med plats för gamla flyttkartonger, segel, böcker och annart, smått som stort.
Samt ett enkelt "gästrum" som värms upp till 20°C på ett par timmar vid behov med en fläktkonvektor.
Husets boyta är 108 kvm, vinden är 70 kvm innanför takstolarnas stödben.

Och råspont och takstolar är synliga och kan inspekteras över hela ytan.
 
Förresten, vad har Anticimex att göra med att du har några gamla flyttkartonger på vinden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.