Hej,

Jag vill börja med att säga att det inte är jag som valde vilken arkitekt jag ska ha till min villa utan det är själva företaget som bygger alla villor som har bestämt. Det är ungefär 20 villor som byggs av samma företag.

Problemet är att när jag bestämde mig att jag inte vill ha en vägg som arkitekten hade i sina planer så var jag tvungen att betala 1000 kronor.
När jag frågade varför så fick jag veta att ändrar man arktitektens planer så måste man betala även om det inte skulle kosta någonting för dem. Jag tror dock att det ska bli billigare för dem om jag vill skippa en vägg?

Kan det stämma?
Tack :)
 
Kostnadsförslaget du fått är mycket rimlig. Du får tänka på att den rena administrationskostnaden för att flytta/ta bort en vägg knappast räcker för att dra ut nya ritningar ... ;)
 
Hej,

Jag antar att det beror på vilken typ av verksamhet arkitekten och byggherren bedriver - allt är en fråga om förhandling. Nu är väl 1000:- inte så mycket att tjata om med tanke på att du ska bygga ett nytt hus men....

/Tomas
 
yonna skrev:
Kostnadsförslaget du fått är mycket rimlig. Du får tänka på att den rena administrationskostnaden för att flytta/ta bort en vägg knappast räcker för att dra ut nya ritningar ...  ;)
Instämmer!


För att ta bort väggen så skall alla ritningar ses över. Man ska se om det påverkar eldragning, bärighet, rördragning etc.
Sedan skall alla ritnignar göras om, inte bara A-ritningarna (som ofta är de enda som kunden ser).
Sedan skall beställningar justeras, hantverkare uppmärksammas på att just detta huset avviker m.m.

Det är mao. inte "bara" att sudda ut ett streck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.