Meh!
Jag känner mig kränkt...
 
hantverkare1 skrev:
Va?? :)
Oppps... Sorry! :D
 
Hahaha... :)

Jag reagerar en del på varför så många i början av tråden tjatar en del om att det är oseriöst att "bara" måla en gång och att det "måste" målas två ggr ???

Jag är ju inte målare men har ju hus själv och har haft en del under årens lopp.

Av denna anledning undrar jag varför man "måste" måla mer än en gång när man ska måla huset ???

Jag förstår om det är nya brädor eller om man ska byta kulör men det pratas det ju inte om här och då räcker det väl om man målar sitt hus regelbundet att man då stryker en gång...
Det är iaf vad mina vänner som är målare säger... :rolleyes:


Till topic:

Kan ju tycka det väldigt märkligt att inte folk har vett och hyfs att hälsa och svara ordentligt i telefon om man bedriver ett företag och en sådan hade jag aldrig anlitat för den hade gått bort direkt av den anledningen.

Sen är det ju också väldigt märkligt när de inte vill tillhandahålla färgen för jag vet vilka rabatter de flesta seriösa målare har hos sina leverantörer och de kan med lätthet tjäna en bra slant på att bara tillhandahålla färgen.
Att de ber kunden ordna färgen tyder bara på en sak och det är att de inte är kreditvärdiga någonstans för annars hade de inte riskerat att förlora den intäkten samtidigt som de kommer att få jobba med ett märke de kanske inte gillar att jobba med.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Kan du ge exempel på målningssystem som man bara målar med en (1) strykning på ett gammalt underlag?

Och vad gör man på renskrapat trä ?
 
Jag har lärt mig av min målare att det blir bättre resultat om man målar två gånger! Nu skall jag inte säga emot Paul-Staffanstorp målare, men om Paul läser vad TS skriver, så är knappast fasaden i sådant skick att den enbart skulle behöva ett lager färg.
 
Som sagt så är jag inte målare och jag ställde bara en enkel fråga... jag påstod ingenting... ;)

Skrev dessutom att jag förstår att man måste måla minst två ggr på nytt trä eller om man byter kulör !!

Jag förutsätter att folk man känner och betalar för att de ska utföra ett arbete, gör vad som krävs för det ska bli bra och har de möjligheten att tjäna mer pengar genom att det tar längre tid och går åt mer färg så förstår jag inte varför de inte utnyttjar läget... ;)

Jag har tagit för givet att det är så att underlaget varit så pass fräscht så att de därför menat på att det räcker med en strykning för att underhålla fasaden och det måste fungera för än idag efter 13 år så är den hur fin som helst.
 
Och jag ställde också bara en enkel fråga......;)

Om du kan nämna något färgsystem som bara kräver en strykning. Ta tex det system du själv använder.

Jag tror med ganska stor säkerhet att de flesta större leverantörer kommer att rekommendera grundning plus två strykningar färdigfärg eller åtminstone grundning och färdigfärg dvs minst två strykningar.

Vi får väl anta att färgleverantörens rekommendation trots allt måste vara det vi kallar fackmässigt utförande, något som vi så ofta kräver här på BH.

Jag tvivlar inte på ditt ord för det brukar vara riktigt trovärdigt, men just i detta fallet skulle jag vilja veta lite mer för det innebär att många kan spara in på dyrbar färg och tid. ;)
 
T
Finns det någon särskild avdelning på blocket.se där man kan söka efter hantverkare i mjukisbrallor?
 
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
tank77 skrev:
Finns det någon särskild avdelning på blocket.se där man kan söka efter hantverkare i mjukisbrallor?
Dom hantverkarna håller till här på BH! 😊
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
undine
Oj vilka diskussioner, kul att läsa hörni!

Kan informera om att jag fått in sammanlagt tre offerter nu. Jag blir dock fnoskig för jag fattar inte prisskillnaderna. Just nu erbjuder hantverkare 1 och 3 i princip samma tjänst men det skiljer 11 429 kr!!

Hantverkare 1: 12 500 kr
Förarbete: Tvätt av fasad samt skrapning där det finns behov.
Målning av träfasad två strykningar - två kortsidor, takkupan samt gavlarna som går runt huset. Byte av två träplankor på ena kortsidan. Beckers material används samma färgkoder som tidigare.


Hantverkare 2: 9 500 kr -> 16 900 kr
- Byter 2 st vindskivor på ena gaveln och målar dom beiga
- Målar de gröna partierna på gavlarna och takkupan på långsidan med grön färg
- Målar de beiga partierna på gavlarna och takkupan på långsidan med beige färg
Offerten avser EN strykning per färg.
I offerten ingår vindskivor enligt ovan samt hyra av skylift och transporter. All färg anskaffas av beställaren, eller av oss då den debiteras dig till självkostnadspris.

När jag bad om två strykningar, ändrades offerten från 9 500 kr till 16 900 kr och innehåller:
- Avlägsnar lös färg
- Tvättar virket som skall målas
- Byter 2 st vindskivor på ena gaveln och målar dom beiga
- Målar de gröna partierna på gavlarna och takkupan med grön färg
- Målar de beiga partierna på gavlarna och takkupan med beige färg
Offerten avser TVÅ strykningar
I offerten ingår två brädor till vindskivorna samt hyra av skylift och transporter. All färg debiteras till självkostnadspris efter åtgången mängd.

Hantverkare 3:
23 929 kr (!)
Konstig offert. Det står inget om vad exakt de gör, utan bara "arbetskostnad" på 60h! 60h är ju rätt mycket.. Sedan sammanlagt 29 liter färg där 9,1 liter kostar 1 993 kr! Väldigt dyr färg, måste jag säga. Och brytkostnad, 150 kr per burk (9,1l). Vilket känns konstigt?! Går jag till en f'ärghandel betalar jag ju inte extra för att få färgen bruten!
 
Som svar på din fråga om pris på färg och färgbrytning så är det nog normalt utpris för en kvalitetsfärg typ Nordsjö One, Alcro Bestå etc. 10 liter brukar nog kosta 1700-1900 kr ut för 10 liter sen finns det rabatter för målarna och stormarknader som kan ligga i de lägre nivåerna.

Men du kan hitta färger för halva priset också av annan typ eller fabrikat så det är ju viktigt att man jämför likvärdig typ när det gäller färg.

Det kostar normalt alltid extra för bruten färg jmfr med tex standard vit . Du betalar inte en separat kostnad för brytningen men ett högre literpris för bruten färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Det verkar som om:

Hantverkare 2: Debiterar färg efter åtgång vilket då kommer att läggas på priset
Hantverkare 3: Har med färg i priset

Om man tar bort färgkostnaden i hantverkare 3 pris så blir ju 2 och 3 väldigt lika i arbetskostnad. Vilket kanske indikerar att det är ett riktigt antagande i tid som 3 har angivit (60 h)
 
undine
oceanis skrev:
Som svar på din fråga om pris på färg och färgbrytning så är det nog normalt utpris för en kvalitetsfärg typ Nordsjö One, Alcro Bestå etc. 10 liter brukar nog kosta 1700-1900 kr ut för 10 liter sen finns det rabatter för målarna och stormarknader som kan ligga i de lägre nivåerna.

Men du kan hitta färger för halva priset också av annan typ eller fabrikat så det är ju viktigt att man jämför likvärdig typ när det gäller färg.

Det kostar normalt alltid extra för bruten färg jmfr med tex standard vit . Du betalar inte en separat kostnad för brytningen men ett högre literpris för bruten färg.
Ohfan? Okey, tack. Tycker det låter så urbota dyrt men det är det kanske inte för kvalitetsfärg. I detta fallet tar ju hantverkaren ut en brytningskostnad på 150 kr/burk. När jag själv handlat färg i butik har jag aldrig varit med om att jag får betala extra för brytningen.

oceanis skrev:
Det verkar som om:

Hantverkare 2: Debiterar färg efter åtgång vilket då kommer att läggas på priset
Hantverkare 3: Har med färg i priset

Om man tar bort färgkostnaden i hantverkare 3 pris så blir ju 2 och 3 väldigt lika i arbetskostnad. Vilket kanske indikerar att det är ett riktigt antagande i tid som 3 har angivit (60 h)
Hmm ok! Så då är alltså hantverkare 2 lika snordyr. Om färg tillkommer där lär det ju bli ett par tusenlappar till. Är det normalt att man får betala löpande för färgåtgång?! För mig känns det sjukt läskigt att inte veta vad slutpriset blir.

60h för att måla två gavlar (inte ens hela gavlarna, då nedre delen är tegel, så endast övre delen ska målas) tycker i alla fall jag känns väldigt mycket. Det är ju nästan 1½ vecka!
 
MagicaDeHex skrev:
Målning av träfasad två strykningar - två kortsidor, takkupan samt gavlarna som går runt huset. Byte av två träplankor på ena kortsidan. Beckers material används samma färgkoder som tidigare.
Är det hantverkaren som strulat till det ?

Om det står så i offerten kan det bli tvist om vad som menas.

Gavlarna kan omöjligt gå runt om huset !!!! :wow: Är det möjligen lådan under takutsprånget som avses? :confused:
 
undine
roland53 skrev:
Är det hantverkaren som strulat till det ?

Om det står så i offerten kan det bli tvist om vad som menas.

Gavlarna kan omöjligt gå runt om huset !!!! :wow: Är det möjligen lådan under takutsprånget som avses? :confused:
Ja, det är kopierad text direkt från offerten. Jag vet inte vad man nu kallar dessa, kattvinden? Men ja, lådorna där på sidan under kattvinden i alla fall. *googlar på takutsprång*. Ja precis, där! :). Denna hantverkare var den enda som påpekade att det behövdes. Och det hade jag inte ens tänkt på så det lär ju behövas. Det utsätts väl också för regn och rusk..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.