Hej
Jag funderar på att sätta upp ett innertak i min lada för att få till en uppvärmningsbar verkstadsdel. Utrymmet är 11x11 meter och öppet upp i nock som är ca 12 meter. Jag skulle ju vilja ha hela utrymmet utan några störande stolpar, men det blir ju en j-a spännvidd.
Utrymmet ovanför skulle jag vilja ha som förråd, så det skulle ju helst tåla en viss belastning, men det blir ju inte tonvis med skrot där uppe...
HEA-balkar blir ju dyrt som synden, Limträ blir ju jävligt bastant och kostar en slant det med. Kan man bygga egna "fackverksbalkar", och hur dimensionerar man sådana?
 
Inte rätt man att svara men hade det fungerat så att man hänger bjälklaget istället för att stötta det underifrån?
Jag tänker att man liksom gör ett fackverk ovan verkstaden och utnyttjar ladans takstolar till att bära bjälklaget.
Men du kanske vill ha "fritt" från stolpar/reglar ovan verkstaden också?
 
Du kan bygga "osb-balkar", enklast genom att ta två 70x45 eller 95x45, och skruva ihop dem med 300-400mm osb-remsor emellan. Blir väldigt bra hållfasthet.
Main.jpg
 
Hur mycket tål en osb-balk?
 
11 meter är ju en rejäl spännvidd. Hade du kunnat tänka dig en stolpe i mitten hade det ju löst saken lätt.
 
Hur löser man skarvarna i dessa OSB-balkar?
 
injonil skrev:
Hur löser man skarvarna i dessa OSB-balkar?
Bra fråga, jag antar att man fingerskarvar reglarna och på något sätt limmar ihop OSBn. Fast OSBn är väl mest till för att hålla samman reglarna, så den skaven är väl inte lika känslig.
 
Exostor skrev:
Det beror väl lite på hur stor man gör den. En 500mm hög balk bör hålla fint enligt [länk]

Man kan göra den i dubbel variant också där man sätter en OSB på var sin sida om reglarna, som en fyrkantsbalk. Det kan vara lättare om man tillverkar den själv.
Skolor i samverkan?! :p Jag skulle kanske kunna tolka tabellen om jag gav mig lite tid och googlade lite, men kan du förklara lite begrepp skulle det hjälpa rejält. SJ45? s400? Hilfe bitte...
 
Finns mer information på http://se.hunton.no/product/hunton-i-bjelken/

Deras kryssfanerreglar är alltid 39mm "höga", SJ45 är sedan 45mm bred (hela balken blir 45 mm bred) s400 är cc-mått på reglingen.

Så för bostäder/kontor med cc600 (s600), sammanfogade bjälkar med spånskiva över och under samt spännvidd på 8,9 meter så räcker det med en 450mm hög bjälke med 39x90mm reglar. Sen får man väl ta till lite i underkant/överkant ifall man gör dem själv av typ k24-virke och OSB.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Tack för infon, väldigt informativt och bra. Funderar på att bygga något i stil med två 45*90 med OSB emellan och sen en 45*195 ovanpå. Samma sak i botten. OSBn kanske 400 hög eller något ditåt. Flytande skarvar och alltihop limmas och skruvas samman. Måste ju bli stabilt och relativt billigt i förhållande till limträ och annat.
 
Hur blev det? Byggde du egna fackverksbalkar eller osb balkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.