Jo...

Jag har min ståndpunkt fast, men eftersom jag är tämligen partisk i fallet, vill jag gärna höra vad ni tycker.

Grannen har idag en häck runt sin trädgård. Ganska racklig sak. Han vill nu riva upp denna och sätta plank på 1,60m, med lite springor i.

Han kom över och frågade vilken helg som passade mig att riva upp häcken. Han menar att den sidan som gränsar mot mig är min skyldighet också. Visst, när det kommer till klippning och lukning... Grejen är den att jag verkligen inte har intresse att riva upp häcken. Vill han ha en ny anordning runt sitt hus får väl han stå för det?

Nu kommer vi till planket. Jag har svårt att tro att han får tillåtelse att fläka upp ett monsterplank mitt i ett vackert villaområde. Jag kommer isf få massa merarbete i form av underhåll på min sida. Dessutom tyckte han det var på sin plats att jag betalade halva sträckan...

Han kommer i vilket fall som helst behöva bygglov för något sådant, och det måste jag godkänna. Jag vill verkligen inte ha något plank. Samtidigt skall jag snart börja planera mitt framtida garagebygge, som han måste godkänna.

Förstå mitt dilemma. Det är lite knepigt att efter ett halvår komma på kant med grannen. (Han flyttade in ett halvår innan mig)

Vad tycks?
 
Ligger den befintliga häcken i tomtgänsen eller den står inne på någons av era tomter? Vem sköter häcken idag? Står häcken helt inne på grannens tomt så får han ju sköta den själv. Även klippning och trimmning mot er tomt. Han får även riva upp den om han vill.

Men ett plank måste han ha bygglov för, möjligheten finns att han får sitt plank även om du nekar, detta om han placerar planket helt inne på sin tomt. Då är han även skyldig att sköta allt underhåll på planket. Både sin och "din" sida.

Har du informerat grannen om att du inte är intresserad av ett plank. Ni kanske kan komma på någon lösning tillsammans.

// Sanne


 
Jag har faktiskt ingen aning om häcken står på hans sida eller inte. Dock kvarstår faktum att han har denna typ av häck runt hela sitt hus, medans jag har en annan typ runt 3/4 av min tomt.

Naturligtvis kommer jag framlägga mina synpunkter, men var tvungen att skriva av mig lite =)

Dock ganska intressant att höra vad andra tycker.
 
Jag tycker:
1. Att du ska vara taktisk och tillmötesgå grannen såtillvida att han får anlägga ett staket - att du godkänner hans ansökan när han väl lämnat in den.

2. Att det låter ganska bra med ett staket istället för en "racklig" häck.

3. Att om du har en annan växt som bildar häck runt de andra tomtgränserna så är det väl ganska snyggt med ett staket jämfört med att EN av fyra sidor har en annan växt?

4. Att du ska säga hur du känner men kanske ligga lite lågt och inse att ett staket är en baggis jämfört med att missa chansen till ett garage.

5. Att han inte kan kräva att du hjälper till att gräva upp häcken - i synnerhet inte om den står på hans sida. Om den står på gränsen så tycker jag att det är en förhandlingsfråga.

5. Att han verkligen inte kan kräva att du står för halva kostnaden. Då kan du ju kontra med att DU vill ha ett staket som består av en enda lång ståltråd som spänts upp mellan två bräder du fått över vid bygget ;)

Om HAN (eller hon) väljer att sätta upp ett staket (som ju per automatik blir dyrare än att behålla den befintliga häcken) så får väl HAN (eller hon) bekosta detta - om ni inte båda två är överens om att häcken ska bort.

Jag skulle då INTE betala! Inte ens om häcken står exakt på gränsen.

Det är ju GRANNEN som vill ha förändringen. Tänk om han (hon) hade valt en mur i italiensk marmor - skulle han (hon) kräva dig på halva kostnaden då också och tro att du skulle gå med på det :p
 
Det är bäst att du visar var skåpet ska stå i fortsättningen - det är nämligen det han gör just nu.

Klargör din ståndpunkt: Du är inte intresserad av staket - vill han ha ett får han fixa ALLT själv. Dessutom ska det i sin helhet stå inne på hans tomt, för du är inte intresserad av att varken betala halva kostnaden för staketet eller att underhålla det i fortsättningen. Ta reda på exakt var häcken står idag, med lite tur är det redan du som äger den och då får han bygga innanför. Står den på hans sida, ja då är saken klar.

Däremot ska du kräva att han målar det i en färg DU vill ha på sidan som vetter mot dig. Annars blir du tyvärr tvungen att ringa till kommunen och protestera mot byggnationen.
När han blivit tvungen att sätta sig för att smälta denna medicin kan du ju broderligt förklara att du är beredd att stå för färgkostnaden på staketet på din sida första målningen - bara för att vara hygglig. ;)
 
Jag vill inte ha något plank. Det är ganska mycket jobb det medför. Att häcken nu är ganska gles, löser man med fördel genom att klippa ner den, och låta den återhämta sig. Av hans renovering av hus att döma, kan jag lova att det är sektioner från Harald Nyborg som kommer sättas upp. En vindpust och det faller...
Det är trots allt ganska mycket underhåll av ett plank.

Får fundera lite. Även om jag tillåter planket, är det ingen garanti för att jag får slänga upp ett garage. Han kan ju blänga surt för att jag inte vill finansiera hans Berlinmur.

Jag får sova på saken, och invänta hans nästa konfrontation =)

Tack för synpunkterna gott folk!
 
Skynda dig och släng in en bygglovsansökan för ditt garage NU INNANA han slänger in sin för planket! Bygglovet skall sedan påbörjas inom två år och avslutas inom fem har jag precis lärt mig i en annan tråd! :D

Lycka till!
 
Någon som kan hjälpa mig få fram en ritning?
 
Håller helt med Yonna. Jag skulle bli glalycklig om grannarna ville sätte upp plank.. ;) Men glöm för all del inte skriva ett enkelt avtal där bägge parter skriver under vad som gäller avseende skötsel och annat.
 
Visst är det så att man vill ha grannar, bara de inte bor för nära!!!!
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
Senaste tillskottet i diskussionen är att de oponerar sig mot att jag skall ha en syrenhäck, som inte ens gränsar mot dem...
 
Hej Mangelito.
Jag håller med Yonna. Du kanske blir glad över ett plank så småningom. Försök dock att slippa betala, det är ju inte du som dragit igång det hela.
Jag själv funderar starkt på ett plank. Vår granne har nog mer än en skruv lös. Se bild på föremålets bakgård=vår framsida:
http://www.entitan.se/skrot1.JPG
 
Ååå herregud, ser hela tomten ut så där ??? Sätt upp ett plank omedelbart, måste ju driva Er till vansinne att titta på detta dagligen :p

//Christina.
 
Hemmakatten
Varför i hela fridens namn berättade du för grannarna om en syrenhäck som inte ens gränsar mot deras tomt!!
De, grannarna, verkar ju vara sådana som är negativa till allt.

Gå efter boken!!

Låt dem begära bygglov för sitt plank (som du måste godkänna), allt överstigande 80cm krävs bygglov o grannars godkännande för. Planken skall byggas (OCH underhållas på deras tomt), en trädgårdshäck är tillåten får din del så länge du har den på din tomt, dvs. plantera den 80 cm in på din tomt. Även om den häck så småningom kan tänkas bli högre än 80 cm så krävs inget bygglov för denna.

För min del skulle jag omedelbart se till att inhängna min tomt med så höga plank eller häck som möjligt.....!!!!

Tycker synd om dig! Gör det bästa av det och avskärma dig från grannen med grönska!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.