Går i valet och kvalet om jag ska anlita snickare eller bygga själv. Snickare för att det är bekvämt, själv för att det är billigare och sköj.

Har fått ett muntligt pris (de kör alltid på löpande timme) på ca 65 tkr i arbetskostnad för plintgrund, resning av färdig stomme med skjutdörrspartier samt ta upp hål och montera dörr i väggen mot uterummet. Med ROT blir det dryga 30 tkr. Saken är den att vi är båda föräldralediga under året så det är frågan hur mycket ROT vi verkligen har.

Min fråga lyder således: hur lång tid kan det ta att montera en stomme själv? Man får ju hem alla delar man behöver. Någon som gjort detta och kan återge?

Jag är händig och har renoverat några år nu så jag är inte rädd för själva uppgiften. Men det är frågan om jag hinner dona med detta i år.
 
När man köper stomme så kan man hos vissa leverantörer betala extra för att få den exaktkapad, som de kallade det. Då ska man typ bara skruva ihop pinnarna till en stomme och det bör inte ta mer än ett par dagar.

Jag funderar på hur man lyfter delarna på plats; en limträbalk kan vara nog så tung och ett fyra meters fönsterparti är både tungt, ömtåligt och otympligt, så man får nog vara några stycken som lyfter. Idéer om hur man löser det mottages tacksamt.
 
Själv var väl en definitionsfråga förstås. Har hjälpsamma grannar för de tunga momenten så det ordnar sig nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.