Har satt stödmur och eftersom det nu saknas en hel del jord både på höjd och längd ska jag fräsa upp den tillfälliga gräsmattan, som jag sådde när vi flyttade in, och fylla på och ut med en massa gräsmattejord (ca 80 kubik) för att så eller rulla ny matta.

Tanken är att vi samtidigt ska plantera Avenbok längs med hela muren. ca. 70 lpm. Jag försöker nu fundera ut hur jag enklast fyller upp med jord både till gräsmatta och häcken. För att förenkla överväger jag att fylla med gräsmattejord ända ut till muren och sen blanda i planteringsjord där varje planta sätts. Är detta vettigt eller är det ett dike med enbart planteringsjord som gäller för att häcken ska må bra?

Utöver detta. Vilka mått på diket är det som gäller? Skulle vilja ha det ganska smalt, iaf på en sträcka där vi har en altan nära muren.

Goda råd mottages tacksamt.
 
Skulle förvåna mig mycket om det inte räcker att blanda i lite kompost eller planteringsjord i planteringsgropen, avenbok är tålig och viktigast är nog att det är väldränerat och att du planterar och sköter om häcken rätt.
 
Låter bra, hoppades på detta.

Pratade med en jordleverantör idag och deras gräsmatte/anläggningsjord innehåller hästgödsel, torv och sand. Får höra med plantskolan om detta lirar tillsammans med lite planteringsjord till varje planta. Hade underlättat oerhört.

Några tankar om storleken på diket?
 
Beror väl på lite på storleken på plantorna du tänker sätta, men 50-70cm är nog brukligt. Blir ju minst så brett som bladet på skopan är om du använder en grävare.

Nu kommer du ju att fylla på inte bara vid häcken, utan även omkringliggande mark, så det blir kanske jämnare sättningar, men tänk på att fylla ordentligt där du ska ha häcken så det inte blir ett dike efter ett par år. Väldigt få växter gillar det och det är inte alla som gillar att man fyller på extra efteråt (och de därigenom får jord längre upp längst stammen).
 
Nu är jag på gång och har grävt 80m dike (för hand). Kollat med plantskolan och 40-50 cm brett var helt ok. Däremot gärna 50cm djupt.

Så nu ska jag i med grus, på med markduk vikt mot muren och sen planteringsjord. Efter det blir det jord till gräsmattan.
 
Gruset är på och nästa steg är markduken som ska ligga mellan grus och planteringsjord.

Vill dock dubbelkolla så jag inte tänker fel med markduken. Kommer den att störa plantorna? Jag tänker som så att Avenbokens rötter kommer väl ändå inte vilja leta sig ner i gruset (efter 50 cm planteringsjord) utan tar väl sig in under gräsmattan om det skulle behövas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.