Måste man ha en sådan? De blandare vi fastnat för har inte sådana och alternativet om en avstängning måste finnas vid blandaren är en separat men vi vill såklart inte ha fler hål i diskhon. Den lösning som jag tänkt mig är en Ballofix i underskåpet. Men hur "godkänt" är det idag? Hittade någon tråd på ämnet men de hade några år på nacken.
 
mangew skrev:
Men hur "godkänt" är det idag? Hittade någon tråd på ämnet men de hade några år på nacken.
Detta har diskuterats ganska frekvent även den senaste tiden. Mitt intryck är att de flesta menar att det inte är OK.
 
Ej godkänt vad jag förståt det som. Den ska finnas uppe på diskbänken!
 
Skall vara ovan diskbänk.
 
  • Gilla
LinneaH och 1 till
  • Laddar…
Diskuterade exakt detta med en säljare igår, han sa avstängning i/över bänkhöjd är ett krav, antingen i blandare eller fristående. Gillar skarpt den där lilla plutten från Smarthem. Intressant att de skriver att den kan monteras i skåp under diskbänk:
Anslutning
EDMA är enkel att ansluta, kopplas tex på ett T-rör. Enheten drivs av ett medföljande standard 9V batteri, och aktiveras med en touchkontakt som antingen kan monteras i diskbänken (ett hål med 20 mm diameter måste borras) eller så monteras den i skåpet under diskbänken.
 
Ja, vad kan hända om knappen sitter bakom dörr/under bänk ?
Med en damixa-avstängning så kommer nog avstängningsfunktionen användas dagligen. Med en manuell ventil troligtvis bara vid längre semesterfrånvaro.
 
Den stängs ju av efter 3 eller 12 timmar, då blir man ju tvungen att använda den även om den skulle sitta i skåpet under. Försäkringsbolagen är nog svårflörtade i alla fall.
 
Drömhus2012 skrev:
Den stängs ju av efter 3 eller 12 timmar, då blir man ju tvungen att använda den även om den skulle sitta i skåpet under. Försäkringsbolagen är nog svårflörtade i alla fall.
Hänger nog inte med riktigt. Varför skulle försäkringsbolagen bry sig om var påslagningsknappen sitter? Om nu denna lösning är godkänd med påslagningsknapp ovanför diskbänken så bör den rimligen vara OK om så påslagningsknappen sitter i garaget... Att det möjligen blir lite opraktiskt att diska kan knappast försäkringsbolagen ha någon åsikt om.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Jag menade bara att de nog är så inriktade på att diskmaskinsavstängningen skall sitta ovan bänk att det inte spelar någon roll hur automatisk den är. Men detta bygger ju bara på mina egna erfarenheter med försäkringsbolag, jag har ju inte gjort någon egen undersökning.
 
Kan ju bara instämma att det hela är lite sjukt eftersom den automatiskt stänger av sig så man måste trycka på den för att det ska gå och diska... men jag tror reglerna i Säker Vatten inte tagit hänsyn till detta för jag är ganska säker på att denna fanns innan regeländringen gjordes. (men inte 100%) ;)
 
Ännu konstigare att samma lösning inte är godkänt om det är diskmaskinen som "trycker" på knappen.
 
Det verkar riktigt knepigt.

Jag såg samma typ av produkt som Paul-Staffanstorp hänvisade till för några år sen och den är verkligen toppen. Diskret och stänger automatiskt av vattnet efter en viss tid. Jag ger inte mycket för den manuella avstängningen, oavsett om den sitter ovan eller under bänkskivan, eftersom min känsla är att den ofta inte används. Den optimala lösningen måste vara att den funktionen kan kopplas ihop med diskmaskinen så att vattnet slås på när man startar maskinen och slås av när den är klar.
 
förmodligen behöver man en kran med avstängningsvred på blandaren även om men har en EDMA för tänk om elventilen börjar läcka. :)
 
Vart iväg och köpt lite färg, penslar och kitt. Grejat lite med parabolen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.