Bakgrund:

Enligt köpekontraktet så skulle säljarna fixa en hel del saker. Vi antog dem fixade och kollade inte så noga när vi tog över huset men märkte efter ett år att saker inte var fixade enligt kontrakt. Så vi tog in hantverkare som fixade grejerna.

Nu till frågan. Är det självklart att vi tar detta på vårt ROT och låter säljarna betala resten? Är det praxis? Eller är det olagligt att vara "snäll"?

Som jag förstått det kan man bara ta ROT på den fastighet man är skriven. Är detta rätt förstått?
 
Rätt. Bara ROT på den fastigheten man äger och bor i.

>Är det självklart att vi tar detta på vårt ROT
Nej du måste inte använda ROT. Men det blir troligtvis billigast för dig.

> låter säljarna betala resten
Ja om de går med på det. De kanske redan tycker att de har åtgärdat "en del saker".

>Är det praxis?
Nej, praxis är väl att allt är ordnat enligt kontrakt innan inflyttning. Om jag flyttade in så skulle jag kontrollera att så var fallet.

>Eller är det olagligt att vara "snäll"?
Nej, man får vara snäll :) Men du kanske har tänkt använda ROT till annat ? Isåfall så skulle jag vilja att de kontraktsbundna åtgärdena fixas omgående uton ROT-inblandning.
 
Det är den som betalar fakturan ( och är skriven och bor på fastigheten) som kan få ROT avdrag, ingen annan, så du måste betala fakturan och sedan kräva pengar av säljaren.
 
O
Det kan trots allt vara smart att ta rot på det hela, för det är inte säkert att säljarna är så tillmötes gående och betalar Er hantverkare bara sådär.
Även om Ni har rätt i sak så är sånt här som jag har förstått det hela väldigt svårt att vinna i en rättegång. (det innebär inte att det inte går bara att det kan vara svårt.) Vad kostade hela härligheten för Er att åtgärda?
Det kan vara intressant innan man väljer hur man vill gå vidare. En jurist gillar pengar och det är inte konstigt att det snabbt brakar iväg upp mot 10000:-, då har man ändå inte fått mycket alls... Jag brukar uttrycka mig som så att en jurist tar 10000:- bara i startavgift. (Vissa gillar inte detta uttryck men det är min ringa erfarenhet!)
 
Man behöver inte bo på fastigheten, du får rot-avdrag även på fritidshus till exempel.
Eller ett hus som du äger men dina föräldrar bor i.
 
mlkjhr skrev:
Man behöver inte bo på fastigheten, du får rot-avdrag även på fritidshus till exempel.
Eller ett hus som du äger men dina föräldrar bor i.
Sant, men man får inte rot för ett hus man sålt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.