Våra tomter ligger nära varann med baksidan mot varann + att grannens tomt ligger c.a 1 meter högre.
Idag är det endast en gles liguster häck som skiljer tomterna och det är extremt lyhört mellan.

Jag vill slänga upp ett plank istället, dels för att slippa häcken, men också för att dämpa ljudet något.
Om man tänker sig att använda 90x90 stolpar och sen att vi på varsin sida sätta upp panel, och sen stoppa tex markisoleringsskivor i stenull mellan. Skulle det hjälpa mot tror ni?

- Anders
 
Vilken höjd på planket hade du tänkt dig?

Allt över 1,20 m staket krävs det byggnadslov för (med reservation att det möjligen kan vara lite olika från kommun till kommun)

Tänk också på att det är skillnad på plank och staket.
 
Hade tänkt runt 2 meter räknat från grannens markhöjd (uppe på den stödmur som finns idag).
Jo det jag tänkt är ett plank utan några springor.
 
Vad tycker grannen om ett två meters plank?
 
Min fråga var alltså om det är nån som har erfarenhet eller tror det skulle bli bra med en sådan konstruktion...
 
Jag tror inte att isolerskivor gör någon nytta i ett sådant plank. Titta på bullerplank vid någon väg istället.
 
Mikael_L
Bygglov är troligtvis ett måste.

Planket hjälper troligen en del, såvida det sluter tätt mot marken och är tillräckligt högt. Det ska som absolut minimum täcka den raka (synliga typ) vägen mellan störkällor och mottagare.
Stenull i är i princip verkningslöst, men däremot tätt lagda bräder på bägge sidorna och gärna en lite kraftigare dimension, typ 28, 34 mm tjocka.
 
Markisolering ger hyfsad ljudisolering, men tveksamt om det är speciellt lämpligt i ett träplank. Jag har haft liknande funderingar och tycker träullit verkar vettigt. Träullit med distanser till trä och ordentlig ventilation.

Tunga massiva material dämpar ljud. Viktigt att det är helt tätt i ljudriktningen, inga glipor eller springor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.