Jag har problem med en nyinstallerad jetpump.

Trycket i systemet är dåligt, pumpen går ojämnt och det kommer luft i systemet.

Förutsättningar
Sughöjd 3-4 m
Sugslang pem 32 ca 38 m (bottenventil i ena änden prk-koppling till pump)
1fas jetpump
Därefter en flödeskontroll från robota av gammal modell
Vidare till två björnfilter som ännu inte har några filter installerade.
Sedan leds systemet vidare i pem 25 ca 3 meter till en utkastare och därifrån 30 meter till kök.
Innan köket sitter en övergång till pem 20 ca 2 meter som via prk-koppling ansluter till en fördelare där köksblandarens båda anslutningar för varm och kallt vatten ansluts (r10).

Resultat
Flödet i köksblandaren med båda kranarna öppna är knappt 10 liter/minut.
Flödet i utkastaren är runt 30 liter per minut men med ett lätt tryck med ett finger kan jag helt stoppa flödet.
I björnfiltren kan jag se luftbubblor.
Pumpen går till och från ojämnt vilket även märks i varierande flöde/tryck vid utkastare/kök.

Jag är efter diverse felsökning tämligen säker på att sugslangen är tät, bottenventilen fungerande och anslutningen mot pumpen tät.

Har jag för klen sugslang?

Hur mycket påverkas trycket en jetpump kan ge om det finns luft i vattnet den suger? Dramatiskt?

Är pem 25 för klent på trycksidan? Ett flöde på kanske 20 liter/minut tror jag skulle räcka i köket.

Tacksam för alla tips om vad som kan vara problemet eller förslag på felsökning.
 
Vavgat skrev:
Sughöjd 3-4 m
Sugslang pem 32 ca 38 m (bottenventil i ena änden prk-koppling till pump)
Sugslangens dimension borde räcka.

Däremot reagerar jag över längden.

Har du 38 m slang mellan vattenytan i brunnen till pumpen?

Om du har möjlighet att flytta pumpen närmare brunnen så får du nog bättre fräs på grejorna.

Själva sughöjden är inga problem.
 
Ja sugslangen är ca 38 meter lång. Jag kan flytta pumphuset och minska längden något (Max 10 meter) men undviker helst det.
 
Vattnet kommer från en älv så pumphuset måste stå på någorlunda säkert ställe om vattnet stiger oväntat mycket.
 
Både dimension och längd på sugledningen bör vara helt ok, särskilt med den lilla höjdskillnaden. Har du ingen hydrofor eller hydropress i systemet? Och givetvis mycket viktigt att det är helt tätt på sugsidan.
 
Nej jag har ingen hydrofor eller hydropress utan istället en flödeskontroll som startar pumpen direkt vid tryckfall.

Jag är ganska säker på att tryckslangen är tät. Bottenventilen håller kvar vattnet och ligger under vattenytan så där kan ingen luft komma in. Kopplingen mot pumpen är dragen i botten och jag har även lindat vulktejp runt hela kopplingen för att vara extra säker på att ingen luft kan sugas in där.

Jag har försökt få bort eventuella luftfickor i sugslangen genom att tillse att den lutar svagt neråt hela vägen. Jag kunden höra luft i sugslangen men det ljudet försvann när jag fick bort luftfickorna.

Rimligtvis borde eventuella luftfickor till slut försvinna om det nu är sådan som orsakar luftbubblorna jag ser?
 
  • Gilla
DjAlbert
  • Laddar…
Göran.W
Kan det vara kavitation som kan uppstå dels vid stort sugmotstånd eller stort vattenuttag.
Vad händer om du tar ut ett mindre flöde slutar det komma luft då om jag så är det kavitation.
Detta fennomen brukar uppstå om man har mindre än 1 bar på trycksidan om man använde en jet pump.
Här står lite om pumpar och kavitation http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
 
Det kommer luft även när jag tar ut ett mindre flöde.
Jag ska pröva att byta sugslangen till en kort och låta pumpen suga vatten från en fylld balja.
På så sätt borde jag i alla fall se vad pumpen kan prestera när den inte jobbar mot en sughöjd och lång sugslang.
 
Problemet löst. Det var flödeskontrollen som det var fel på.
När jag kopplade förbi den funkade pumpen som förväntat.
Skruvade isär flödeskontrollen men hittade inget som så trasigt ut. Monterade ihop den igen och tryckte i luft.
Nu har jag rejält tryck och bra flöde i hela systemet.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.