Är det ett korttidsjobb kan det gå lite fortare. Men ett arbete som tar några veckor kan man få vänta länge på rätt hantverkare. Jag har bekanta som har slutat att rekommendera hantverkare då kunden de lärt känna via sin träning blåste hanverkaren. Hantverkaren i sin tur blev besviken på mina bekanta som rekommenderade sådana kunder.
 
undine
oceanis skrev:
Om trädelar börjat murkna låter det som du har ett annant problem att lösa före målningen. Det du ser är ju bara toppen av ett isberg som det så fint heter.....

Har du hittat bra hantverkare för att byta skadade delar för då kanske dom kan rekommendera någon målerifirma.
Japp det ingår i arbetet att byta ut dessa delar.
 
MagicaDeHex skrev:
Japp det ingår i arbetet att byta ut dessa delar.
Menar du att du letar efter en och samma firma som både målar och byter trädetaljer?
 
undine
oceanis skrev:
Menar du att du letar efter en och samma firma som både målar och byter trädetaljer?
Ja precis. I princip alla företagen jag snackat med donar både med bygg, målning och fasadarbete och har massa anställda inom dessa områden, så det har inte varit några problem. Inte ens när jag ringt sådana hantverkare som är uppbokade minst 1,5 år framåt och skitgrymma enligt de jag fått rekommendation från.
 
Får bara dåliga vibbar om du letar bland företag som kan allt och som håller sig med topsminkade, högklacksförsedda tolkar..........
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
undine
oceanis skrev:
Får bara dåliga vibbar om du letar bland företag som kan allt och som håller sig med topsminkade, högklacksförsedda tolkar..........
Hm, jag tror inte jag hänger med här. Jag vet inte om det du skrev var menat för att föra en diskussion eller var en mer retorisk kommentar, i synnerhet det sista.

Men jag skriver samma sak igen, fast lite tydligare. Även de jag kontaktat som fått skitbra omdömen och som är hårt bokade, har alltså inga problem med att byta ut träbrädor. Det är inte så att taket ska läggas om, det är två ytliga brädor som ska tas bort och nya ska dit. Jag ser det inte som rocket science. Jag ska själv göra samma sak på garaget, men detta på själva huset vill jag inte göra då det är en bra bit upp i luften så därför ber jag ett företag göra det, då de har rätt typer av liftar. Att ta in en en snickerifirma som ska ta bort brädorna, ta fram nya brädor och sedan ska en målarfirma måla och sedan ska snickaren sätta upp brädorna igen, känns en uns onödigt. Jag letar knappast efter ett företag som "kan allt". Jag letar efter ett företag som kan både måleri och bygg, ser det som ingen konstig kombination. Många företag heter ofta "Kalles Bygg och Måleri" och kan bygg, fasadarbete och måleri. Då har de anställda målare och snickare som kan hjälpa mig.
 
M
Varför tycker folk att det är oseriöst eller ger dåliga vibbar om en firma sysslar med mer än en enda sak? Vore jobbigt om man skulle behöva anlita spikarfirma, sågarfirma, hålla-upp-firma, mätarfirma, färgblandarfirma, målarfirma, penseltvättarfirma, fika-firma och få 8 fakturor på ett jobb. :x

Toppsminkade tolkar och behov därav, obefintligt tillmötesgående osv förstår jag mycket väl att man värjar sig emot dock...
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Varför tycker folk att det är oseriöst eller ger dåliga vibbar om en firma sysslar med mer än en enda sak? Vore jobbigt om man skulle behöva anlita spikarfirma, sågarfirma, hålla-upp-firma, mätarfirma, färgblandarfirma, målarfirma, penseltvättarfirma, fika-firma och få 8 fakturor på ett jobb. :x

Toppsminkade tolkar och behov därav, obefintligt tillmötesgående osv förstår jag mycket väl att man värjar sig emot dock...
Min kommentar var mer riktad till den typ av hantverkare baserad på TS beskrivning av den mjukisbyx försedda hantverkare som hade egen tolk med sig...............

Men om ni tycker det verkar sunt så har jag inget emot det. Men det brukar vara den typ av företag som förekommer i Fuskbyggarna och som utger sig för att kunna allt som kunden vill ha gjort oavsett om det är elarbeten, murararbeten eller bilreparation och då ofta utfört av samma person.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MagicaDeHex skrev:
Hm, jag tror inte jag hänger med här. Jag vet inte om det du skrev var menat för att föra en diskussion eller var en mer retorisk kommentar, i synnerhet det sista.
Du hade ju uppenbart själv svårt med trovärdigheten på den hantverkare som du beskrev i ditt inlägg...... och jag tror att det uppenbart är uppgjort för att det skall bli problem om man inte ens kan prata med den hantverkare man skall anlita. Om allt skall gå via tolk så finns det uppenbara risker för att du skall bli besviken.
 
undine
oceanis skrev:
Min kommentar var mer riktad till den typ av hantverkare baserad på TS beskrivning av den mjukisbyx försedda hantverkare som hade egen tolk med sig...............

Men om ni tycker det verkar sunt så har jag inget emot det. Men det brukar vara den typ av företag som förekommer i Fuskbyggarna och som utger sig för att kunna allt som kunden vill ha gjort oavsett om det är elarbeten, murararbeten eller bilreparation och då ofta utfört av samma person.
Det var ett företag som betedde sig så.
Nu hittar du dock på, jag har aldrig skrivit att de påstått sig kunna elarbeten eller bilreparationer eller något i närheten! Citera gärna i sådana fall var, tack.

Kring att anlita ett företag som både kan måleri och bygg (vilket är stor skillnad, då det gärna hör ihop, vilket inte bilreparationer och fasadmåleri gör), har jag nu förklarat två gånger och det känns inte som att behövs förtydligas.

oceanis skrev:
Du hade ju uppenbart själv svårt med trovärdigheten på den hantverkare som du beskrev i ditt inlägg...... och jag tror att det uppenbart är uppgjort för att det skall bli problem om man inte ens kan prata med den hantverkare man skall anlita. Om allt skall gå via tolk så finns det uppenbara risker för att du skall bli besviken.
Precis, det var även min frågeställning i första inlägget. Men vad det har med det andra du skrev att göra är jag inte med på.

Jag tror inte vi har så mycket mer att diskutera här.
 
Redigerat:
MagicaDeHex skrev:
Det var ett företag som betedde sig så.
Nu hittar du dock på, jag har aldrig skrivit att de påstått sig kunna elarbeten eller bilreparationer eller något i närheten! Citera gärna i sådana fall var, tack.

Kring att anlita ett företag som både kan måleri och bygg (vilket är stor skillnad, då det gärna hör ihop, vilket inte bilreparationer och fasadmåleri gör), har jag nu förklarat två gånger och det känns inte som att behövs förtydligas.



Precis, det var även min frågeställning i första inlägget. Men vad det har med det andra du skrev att göra är jag inte med på.

Jag tror inte vi har så mycket mer att diskutera här.
Du tolkar saker helt fel !! Du har absolut inte skrivit det jag försökte förmedla och jag har inte klagat över dina inlägg eller vad du gjort eller inte gjort.
Och jag skrev väl inte heller att du hade skrivit detta ??

Det var ett exempel på att den typ av firmor där den man får förmoda är chef eller har en ledande befattning är klädd i mjukisbyxor och inte ens kan samtala med kunden utan att använda tolk, inte är dom man vill ha till hjälp.

Den typ av firmor finns det gott om och många av dom "kan allt" i bemärkelsen att dom tar på sig vad som helst utan urskiljning och utan att dom kanske ens har utbildning för det.

Så den typ firmor skulle inte jag ens funderat på, utan tackat nej till, bara av den enkla anledningen som jag försökte förmedla.
 
Redigerat:
Senast vi anlitade målare för att måla och tapetsera om 3 rum, så handlade vi tapet i en mindre butik, och butiken hade kontakter med hantverkare.

Det blev bra, inte fantastiskt men mer än godkänt.
 
eviljava skrev:
Jag hade inte valt någon av dem (i synnerhet inte "hantverkare 1").

När jag har anlitat målare har jag kontaktat "kända" firmor i stan som jag vet har F-skattsedel och hantverkskunnande. Det har fungerat bra!
Va?? :)
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Va?? :)
Oseriös kille den där "hantverkare 1" 😄
 
M
Jaha det är du med mjukisbrallorna. Oooookeejjjjj.... :D
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.