det här är något jag kommer behöva ta med kommunen så småningom,
men tänkte jag kunde kolla här först.

har intresserat mig för en tomt i skåne.
tomten har ett beviljat bygglov, men min plan för hur jag ska lösa bygget ekonomiskt/ekologiskt,
kommer kräva iallfall ett år av sökandes på blocket.

jag vet att (eller vad det verkar som) man kommer kunna bygga upp till 25m2 utan bygglov fom 1a juli,
detta kräver dock att det redan finns en byggnad med bygglov (såklart) på tomten,
eller har jag missuppfattat det?

frågan är då, om ni tror det är möjligt att få bygga en 25m2 året-runt-bostad, och då bo i den
tills det att man byggt huset som bygglovet tillåter?

andra tips på hur man annars kanske kan kringå bygglov i min situation.
dvs hemlös.

husvagn? hus på hjul?
 
Nu har jag inte lusläst det nya förslaget, men behöver det verkligen redan finnas ett hus på tomten för att få bygga ett sk. attefalls-hus?

Måste du bo på tomten? Finns ingen mindre lägenhet, eller stuga i närheten du kan hyra?
 
så som jag förstått det måste den vara en komplementbyggnad till en redan existerande byggnad.
fast kan ha missuppfattat det hela.

ang. lägenhet/stuga, så kan det nog faktiskt lösas. då jag planerar att flytta till malmö,
och skulle då under tiden kunna bo där, och pendla ut.
 
Husvagn eller byggbod borde funka. Man kan köpa begagnade byggbodar och sedan sälja dem vidare.
 
har sett beggade byggbodar för inte så mycket pengar.
och detta är väl ytterligare en fråga för kommunen, eller vem man nu vänder sig till.
hur länge får man bygga?
 
Bygglov är oftast på 5 år från byggstart. För husvagn (eller byggvagn) krävs oftast uppställningstillsånd om det är inom tättbebyggt område.
 
Regeln om friggebod (15kvm nu, ev. 25 kvm på gång) gäller komplementbyggnad. Man får inte bygga en sådan som enda byggnad på tomten (utan bygglov). Det är dock en lite intressant gränsdragningsfrågafråga om huvudbyggnaden verkligen måste stå där, eller om det räcker med ett färdigt icke påbörjat bygglov, eller pågående bygge.
 
När jag byggde hus förra ggr (ca 7 år sedan) ansökte vi om bygglov för hus + sidobyggnad (typ garage) som enligt plan fick vara 50kvm. Och för att kunna bo nära husbygget så satte vi upp garaget (48kvm) först och dela upp byggnaden och inredde den bakre delen med en liten lägenhet på ca 24kvm. I den fanns det ett trinett-kök, en liten toalett med dusch (kanske 6-7kvm) som samtidigt var "pannrum" åt det stora huset. Så vi kunde få klart med elen snabbt (slapp byggel), fick igång vatten och avlopp och värme och det var inga problem att bo där under husbygget.
Kan vara ett sätt att lösa TS problem..
 
fast det där kan ha skärpts lite med senaste Plan o bygglagen. Nu är det ett ganska allvarligt "brott" att flytta in innan det finns ett slutbesked. Straffavgiften tror jag ligger på drygt 20 000.
 
hempularen skrev:
fast det där kan ha skärpts lite med senaste Plan o bygglagen. Nu är det ett ganska allvarligt "brott" att flytta in innan det finns ett slutbesked. Straffavgiften tror jag ligger på drygt 20 000.
Menade du mig? Ja, vet att det inte var det mest lagliga även då.. Men en enkel lösning.. Detta var också utanför tätbebyggtområde.. Vi var heller inte skrivna (inflyttade) där utan "bodde" på en annan adress.. (Vet inte hur de drar gränserna ang bo/inflyttad)
 
Ja det var det jag menade, men reglerna gällde visserligen då också, men det fanns i princip inget "straff" mot att bryta mot den regeln. Det gör det idag.
 
Ok. Då var det ett dåligt förslag av mig. Glöm det, eller fråga kommunen först.. :)
 
peternicklas
Tillfälligt bygglov borde väl funka?
 
peternicklas skrev:
Tillfälligt bygglov borde väl funka?
absolut.
och det kommer väl ändå krävas. då det verkar som om att tom en husvagn kräver bygglov,
om man tänker bo i den, även om det bara är under byggtiden.
så då antingen ett tillfälligt bygglov, eller helt enkelt ett vanligt bygglov.
och vad som bestämmer är väl egentligen vilket som är lättast att få.

tack för alla svaren. ni får gärna fortsätta debattera. ska nog slå kommunen en pling imorgon dock.
 
hempularen skrev:
Det är dock en lite intressant gränsdragningsfrågafråga om huvudbyggnaden verkligen måste stå där, eller om det räcker med ett färdigt icke påbörjat bygglov, eller pågående bygge.
Enligt den lokala Länsstyrelsen räcker det inte med ett bygglov där bygget inte har påbörjats. Så som jag tolkade domen hade det heller inte räckt om bygget varit påbörjat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.