JKrister skrev:
Jag skulle valt att ha en takstol vilande på den nya väggen istället för alla stående pelare på gamla husetstak. Då kommer inte gamla huset belastas med mer än tidigare.
Jag tänkte mig att de stående pelarna vilar på gamla ytterväggen. Eller menar du att man belastar befintliga takstolarna om man inte öppna upp taket vid takfoten för att komma åt den befintligt bärande ytterväggen?

Om pelarna vilar på befintliga ytterväggen så borde väll inte lasten på befintliga taket bli mycket större än vad den är nu? Lasten för nya taket hamnar väll på gamla ytterväggen och nya gavelväggen tack vare takåsarna?
 
För att slippa öppna upp hela taket hade jag valt att ha bärande gavlar på båda sidor av nybygget men din tanke kommer gå minst lika bra
 
Jag vill gärna slippa öppna upp taket också.
Fick svar tidigare i tråden att man kan ju fästa de nya takstolarna i de gamla genom råsponten genom att mäta upp var nuvarande takstolar sitter.
Borde man inte kunna fästa i pelarna i takstolarna där de vilar på nuvarande ytterväggen?

Om man kör på ditt förslag med en ramtakstol precis vid skarven så betyder det att den takstolen behöver kunna ta halva vikten av tillbyggnadens tak eftersom jag helst inte vill ha traditionella takstolar som gör att takhöjden blir mycket lägre eller att jag måste ha synliga takstolar.

Om man skulle använda takstolar antar jag att jag måste sätta en bärande vägg i mitten av rummet eller klarar takstolarna ett spann på 8,5m utan bärare på mitten?

Du får gärna förklara mer för jag vill gärna ha all input jag kan få.
 
Det funkar säkert att ställa reglar på råsponten. Men det är stora laster
 
Sålänge det är bärande vägg eller takstol under råsponten så borde det kvitta om det är mot råspont eller ej.
 
Nu är bygglovsansökan inskickad.
Det slutade med att jag valde på att köra på snedtak som går upp en bit på befintligt tak.
Sadeltak blir snyggast men det blir mycket luft som kommer kosta att värma upp samt att det kommer bli dyrare att bygga. Vet inte heller om jag skulle få ok på det.

Jag har redan fått muntligt att jag kommer antagligen få bygglov men de hade önskat att taket började vid takfoten för att inte bli för dominerande. Ritade med 2.4m i ytterkant och 9 graders lutning. Ska testa 2,3m och 6 graders lutning vilket är minimum i både takhöjd och i taklutning för dubbelfalsat plåttak.
Tänkte köra enhetlig golvlister vilket höjer ävrn taket.

Nästa steg är konstruktionsritningar.
Är det något man skulle kunna göra själv? Konstruktionsmässigt så är väll alla snedtak mer eller mindre likadana samt anslutningen mellan befintligt hus och yttervägg.
Bara att följa parocs konstruktioner och rita det i 2d?
http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/tak/yttertak-snedtak
http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/vaggar/putsade-fasader-tjockputs

Konstruktörsritningar verkar annars väldigt dyra.



14_grader.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde kunna spara några millimeter på höjden med en diffusionsöppen takduk i stället för traditionell takpapp.
Hur det går ihop med plåttak vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.