Har sett att många får bekymmer med att integrera en diskmaskin tillsammans med IKEA metod.
Skulle vilja veta om någon kan förklara problematiken, och om det finns lösningar för detta?

Skulle vilja ha en Siemens maskin (alla andra vitvaror planeras Siemens).
Tycker "sådär" om elektrolux & ikeas egna vitvaror så helst skulle jag vilja montera en av annat fabrikat.
MEN hur mycket krångel som helst är det naturligtvis inte värt.

Vilka diskmaskiner passar?
Hälsningar
Edvard
 
Samma situation som vi då.. Vi frågade ikea, men dom kunde inte svara på det. Jag kan tro att det har med att sockeln är lägre och att fästet mellan diskmaskinen och luckan då inte stämmer...
 
Miele funkar
 
Men jag vill ha simens. :) Vet du Turbin vad det är som gör att man inte kan välja vilken som?
 
jag chansar på att det är bredden samt höjden då metod är högre än normalt, kolla måtten på ikeas stommar och sen inbyggnadsmåtten för den maskin ni vill ha så borde det bli ganska klart om de passar eller inte.
 
Jag satte in en Bosch och den passade. Bosch och Siemens är väl samma märken egentligen. Förstår inte riktigt varför det skulle vara problem med just metod, bredden är samma, sen fick man väl skruva lite extra på benen men annars är det nog samma.
 
Redigerat:
Det nya metodköket gör att gångjärnen i nederkant hamnar fel och hindrar luckan från att öppnas. Det går att lösa genom att ta en större skiva, sätta ett snitt högre och sätta gångjärnen där. Får inte riktigt samma linjer som övriga köket, men gillar du din diskmaskin så mycket så kanske det spelar mindre roll…;) Jag kompromissade med maskin och valde deras egna för att få ihop köket. Något jag ångrar, de låter som monstertruckar.

följ min renovering på www.byggaombloggen.com
 
Hej

Vi har installerat nya metod köket och köpt Husqvarnas helintegrerade DM. Har dessutom monterat den upphöjd. Har tyvärr inga kort just nu men det kan ordnas. Husqvarna har liksom IKEA en smartform av glidskenor som luckan åker på, det passar alldeles utmärkt. Det enda jag har fått trixa med är skåpet under DM som jag har sänkt för att få luckan till DM och lådan under att fungera ihop. men det var inget stort problem. Benen på DM är ju justerbara i ganska stor utsträckning så jag kan inte se varför inte en siemens DM skulle passa

/E
 
Hej
Jag har också hört att det skulle vara problem men det hörde jag efter jag montera mielen. Det gick inte att använda ikeas glidskenor utan jag tog mielens plåtram
 
Hejsan, vi hade stora problem med siemens och till slut bytade till en Husqvarna qb6462i så fungerade det bra. Tack vare vår suveräna leverantör gränsbygden så kunde vi lämna tillbaka siemens maskinen utan originalförpackning och betala mellanskillnaden bara. All heder åt gränsbygden.
 
  • Gilla
aljo och 1 till
  • Laddar…
Får man fråga vad det var för simens? Har kollat lite på måtten på olika diskmaskiner och vill veta om den ni hade har ett annant mått än den jag har kollat på..
 
Rätt mig nu om jag har fel, men om man kollar måtten på Ikeas diskmaskiner så är dom följande:
Bredd: 59.6 cm
Djup: 55.5 cm
Höjd: 81.8 cm

Kollar man sen på Simens SX65T091SK som olofchristensson först beställde så har den måtten:
Bredd: 60.0 cm
Djup: 55.0 cm
Höjd: (Min/Max) 86,5 - 92,5 cm

Kollar man då på en annan Simens typ Simens SN66M033EU så har den följande mått:
Bredd: 60.0 cm
Djup: 55.0 cm
Höjd: (Min/Max) 81,5 - 87,5 cm

Om man då väljer den sistnämnda maskinen så borde den passa, eller är det något annat som spökar ?


 
Hejsan, vår erfarenhet är att det inte går att basera beslutet efter de måtten. Detta pga att det är även avhängighet av hur tillverkaren har valt att konstruera den nedre delen av framsidan där det behövs tillräckligt med plats för att montera ikeas glidskenor , jag har tyvärr inte exakta mått på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.