I somras flyttade jag till ett 1-planshus på 134m2 med oinredd kallvind. Huset är byggt 1968 och har självdragsventilation. Ventilationen är inte så bra. Särskilt inte i sovrummen på nätterna, eftersom vi sover med stängda dörrar. I sovrummen sitter det ventiler. Jag funderar på att installera ett FTX-system. Jag känner till grundtanken att man tar frånluft i kök och våtutrymmen och skickar in tilluft i sovrum och ex vardagsrum.

Min fundering är om jag kan både ta frånluft och ge tilluft i sovrummen. Annars blir det väl ingen vidare ventilation ändå, om vi fortsätter att sova med stängda dörrar? Optimalt vore kanske att på nätter kunna ta frånluft från sovrum OCH våtrum, på dagtid bara våtutrymmen (plus köksfläkten).

Det finns väl visserligen begränsningar på hur mycket man bör krångla till sitt ventilationssystem, utan att bli helt ruinerad eller sänka effektiviteten i systemet.

Jag är på ett hyfsat tidigt planerarstadium, är tacksam för spontana föslag, tips och funderingar. Huset är förresten uppvärmt med direkt el-radiatorer.
 
Om du har ventiler i sovrummenoch undertryck i huset med hjälp av frånluftsventilation så får du in bra luft i sovrummen. Det viktiga är att dina dörrar inte är täta utan har en springa upptill eller nedtill.
 
I dagsläget har jag ju inget vidare undertryck, eftersom det bara är självdrag och ett enplanshus. Men en fläkt på avluften vore förstås det enklaste. Idag är i princip hela fönstren i sovrummen blöta när man vaknar på morgonen. Dörrarna har inte springor eller lufthål.

Jag kommer dessutom att installera någon form av kamin/kakelugn under kommande året och då känns det som att det blir väldigt mycket elda för kråkorna och bara kallare i tilluftsrummen, om jag eldar och inte har någon värmeåtervinning, istället för att få hjälp med uppvärmningskostnaderna.

Ska jag helt glömma idén med till- OCH frånluft i sovrummen? Om jag inte har det så måste jag naturligtvis såga av dörrarna i nederkant så att det blir en luftspringa.
-Vad tror ni, samlade forumexpertis?
 
Du skrev att du inte har någon springa i dörrarna, är det uteslutet att skapa sådana?

För övrigt så vill jag minns att jag har sett rum där det är både från och tilluftsventiler.
 
Om du skall ha både från och tilluft i rummen får du ett högre totalt luftflöde och därmed sämre driftekonomi.
När man bygger system så suger man ut luften i våtutrymme (WC,Kök,Tvätt m.m.) och friskluft in i sovrum etc.

Har du inga springa under/över dörr (överluftsdon) så kan ditt självdrag eller ventilation inte fungera.
 
OK, får helt enkelt se till att luften kan förflytta sig mellan rummen även om dörrarna är stängda!

Tack för era svar!
 
Du har troligtvis mycket dålig ventilation just nu särskilt på sommaren då en självdragsventilation knappt fungerar alls.

Självdraget fungerar med hjälp av skillnaden på tempreatur ute och inne och det blir i praktiken så att du får för mycket ventilation på vintern och knappt någon på sommaren. Om dina innerdörrar från sovrummen dessutom är täta och stängda så blir det ännu sämre, givetvis.

Du kan med fördel se till att det finns utrymme/springor i dina dörrar så fort som möjligt. Det bör förbättra din befintliga ventilation en del, och är en förutsättning för annan ventilation. Enklast är som du säger att såga av dörren, annars kan du byta dörrar eller såga i dörrkarmen :-/.

Enklast och billigast är att installera en enkel frånluftsventilation, där du suger ut luften ur "smutsiga" "fuktiga" utrymmen som kök, bad, wc, klädkammare, tvättstuga och låter dina friskluftsventiler sitta kvar i sovrum/vardagsrum/allrum.

För att få bättre ekonomi i driften kan du installera en frånluftsvärmepump som du använder till varmvatten, du kan inte ha den till uppvärmning då du har elradiatorer (om du inte vill installera ett vattenburet värmesystem).
Alternativt installerar du en FTX ventilation som betyder frånluft-tilluft-återvinning. Det är en mer komplicerad och dyrare ventilation men ger bättre driftkostnad, särskilt på vintern. på sommaren är man inte så intresserad av uppvärmd tilluft ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.